تاریخ انتشار : جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۰:۱۸
کد خبر : 6773

یادداشت؛

تحلیلی کوتاه بر اهمیت انتخاب عراق بعنوان اولین مقصد سفرهای خارجی رئیس جمهور ایران

تحلیلی کوتاه بر اهمیت انتخاب عراق بعنوان اولین مقصد سفرهای خارجی رئیس جمهور ایران
این سفر به عنوان یک نشانه از اهمیت و اولویت ایران نسبت به روابط با کشورهای همسایه، به ویژه عراق، تلقی می‌شود و می‌تواند به تقویت پیوندهای سیاسی و اقتصادی این دو کشور منجر شود.

به گزارش موج زاگرس؛عراق و ایران دارای تاریخچه‌ای پیچیده و چندوجهی از تعاملات هستند. نخستین سفر خارجی رئیس‌جمهور ایران به عراق نشان‌دهنده رویکرد مثبت آقای پزشکیان در توجه به همسایه های راهبردی است؛همچنین با توجه به اینکه این سفر با دعوت رسمی مقامات عراقی صورت گرفت، اراده دو کشور برای تقویت همکاری‌ها و یافتن راه‌حل‌های مشترک برای چالش‌های منطقه‌ای را به وضوح نشان می دهد. این سفر می‌تواند فرصتی برای گفتگو در مورد مسائل امنیتی، تجاری، فرهنگی، اقتصادی، به ویژه، در زمینه مبارزه با تروریسم و ناپایداری‌های منطقه‌ای باشد. لذا همکاری نزدیک‌تر میان دو کشور می‌تواند به امنیت و ثبات بیشتری در کل منطقه منجر شود.

یکی دیگر از ابعاد مهم سفر پزشکیان به عراق، تأکید بر روابط اقتصادی است. با توجه به وابستگی اقتصادی عراق به ایران و اهمیت نفت و گاز در این روابط، سفر رئیس‌جمهور ایران می‌تواند به شناسایی فرصت‌های جدید برای همکاری در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری بین دو کشور منجر شود. این امر به نفع هر دو کشور خواهد بود و می‌تواند به احیای اقتصاد عراق و بهبود شرایط اقتصادی ایران کمک کند.

 همچنین، در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی، سفر رئیس‌جمهور کشورمان می‌تواند به تقویت ارتباطات فرهنگی، آموزشی و اجتماعی بین دو کشور منجر شود. این امر می‌تواند به افزایش فهم متقابل و نزدیکی مردم دو کشور کمک کند و در نتیجه زمینه را برای همکاری‌های بیشتر در آینده فراهم آورد.

 با توجه به تحولات دیپلماتیک و نیاز به همکاری‌های گسترده‌تر در عرصه‌های مختلف، انتظار می‌رود که این سفر به تقویت پایه‌های روابط دوجانبه و ایجاد چشم‌اندازهای جدیدی برای همکاری‌های مؤثر میان دو کشور منجر شود.

 با توجه به گفت‌وگوهای دوجانبه صورت گرفته، این سفر می‌تواند به تقویت مثبت روابط سیاسی بین ایران و عراق کمک کند و زمینه‌ساز همکاری‌های بیشتر در زمینه‌های مختلف باشد.

دیدار با مقامات اقلیم کردستان می‌تواند به افزایش همکاری‌های اقتصادی و تجاری منجر شود. ایران می‌تواند بیشتر از گذشته به عنوان یک شریک اقتصادی مهم برای اقلیم کردستان در زمینه‌های مختلف، از جمله انرژی و زیرساخت‌ها، عمل کند.

همچنین با توجه به تهدیدات مشترک امنیتی، از جمله وجود گروه‌های تروریستی، این سفر می‌تواند به تقویت همکاری‌های امنیتی بین ایران و عراق  و در نهایت به تقویت ثبات در منطقه منجر شود.

نکته مهم دیگر این است که از سوی ایالات متحده، رژیم صهیونیستی و سایر متحدان اروپایی آنها تلاش و هزینه های زیادی می شود تا ایران اسلامی نتواند روابط خود را با کشورهای عربی و دیگر کشورهای منطقه تقویت کند؛بنابراین توجه پزشکیان به عراق از این زاویه هم قابل تقدیر است.

در پایان باید گفت انتخاب مقصد عراق بعنوان اولین سفر رسمی رئیس جمهور ایران می تواند برای غرب حامل این پیام باشد که رویکرد دولت جدید، توجه صِرف به غرب و فراغت از همسایه ها و شرکای راهبردی نیست.

انتهای پیام/تقوی،مدیر مسئول موج زاگرس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.