تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
کد خبر : 6519

ترجمه؛

راهکارهای کنترل و درمان آتش کبدی

راهکارهای کنترل و درمان آتش کبدی
آتش کبدی با روش های ساده قابل کنترل و درمان است اما در صورت بی توجهی مشکلات فراوانی برای انسان ایجاد می کند.

به گزارش موج زاگرس؛کبد یکی از اعضای حساس بدن است که اختلال در عملکرد آن می تواند مشکلات زیادی برای انسان ها ایجاد کند.در این یادداشت کوتاه که برگرفته از یک مجله علمی معتبر جهانی است به مشکل آتش کبدی و راه های کنترل آن می پردازیم.

علائم آتش سوزی کبد:

 علائم بارزتر آتش سوزی کبد در بیماران هپاتیت B عبارتند از: سرگیجه، قرمزی صورت، بد خلقی، خشکی دهان، طعم تلخ دهان، سرگیجه، پوشش ضخیم زبان، خشکی چشم، خواب ناپایدار و استفراغ خون.

  آتش بیش از حد کبد می تواند باعث اختلالات قاعدگی در زنان شود. به دلیل اینکه آتش زیاد کبد باعث اختلالات قاعدگی در زنان می شود که به صورت کاهش حجم خون قاعدگی، تاخیر در قاعدگی یا قطعی پریود ظاهر می شود.

 آتش کبد همچنین می تواند باعث بی خوابی در بیماران شود که بیشتر ناشی از تفکر زیاد، عصبانیت و آسیب کبدی است.

 آتش بیش از حد کبد نیز می تواند باعث تهوع و استفراغ در زنان باردار شود. در دوران بارداری، آتش زیاد کبد می تواند به صورت بیزاری از غذا، سرگیجه، طعم تلخ در دهان، استفراغ آب تلخ و غیره ظاهر شود.

روش های کنترل آتش کبد:

میوه های سرشار از ویتامین C بخورید

 برای افرادی که آتش قوی جگر دارند، بهتر است از میوه های غنی از ویتامین C مانند توت فرنگی استفاده کنند. توت فرنگی می تواند کبد را تغذیه کرده و آتش کبد را تسکین دهد. از دیدگاه طب سنتی چینی، توت فرنگی دارای طبیعتی خنک، ترش و شیرین است، می تواند کبد را تغذیه و از آن محافظت کند و به دلیل داشتن رنگدانه های قرمز، آتش قلب را تسکین می دهد. علاوه بر این، انواع توت ها غنی از ویتامین C هستند که به بدن در جذب آهن و تغذیه سلول ها کمک می کند. ترکیبات طبیعی ضد التهابی موجود در آنها می تواند تعداد رادیکال های آزاد تولید شده برای فعال نگه داشتن سلول های مغز را کاهش دهد. با این حال، توت فرنگی یکی از غذاهای سرد است، بنابراین افراد مبتلا به کمبود طحال و معده، مبتلایان به اسهال و اسید معده بیش از حد، باید مقدار آن را کنترل کنند.

چای گل داوودی و گوجی بری

  گل داودی و گوجی بری هر دو مواد دارویی چینی هستند که هم به عنوان دارو و هم به عنوان غذا قابل استفاده هستند. گل داودی طبیعت سردی دارد، در حالی که گوجی بری گرم و مغذی است که مکمل یکدیگر هستند. طب چینی اغلب از این دو ماده دارویی به عنوان پایه استفاده می کند و آنها را با سایر مواد دارویی ترکیب می کند تا نسخه هایی برای درمان آتش سوزی کبد تهیه کند. در این میان، نسخه‌های کلاسیک‌تر مانند گل داوودی چن ژیقیان و چای گوجی‌بری است که با برگ‌های توت و سایر مواد دارویی چینی ترکیب می‌شود که می‌توان از آنها به عنوان دارو و غذا استفاده کرد. هیچ عارضه ای ندارد و می توان از آن به عنوان چای استفاده کرد. ولف بری(گوجی بری) چایی است که برای چشم و کبد بسیار مفید است. برای افرادی که اغلب دوست دارند تا دیروقت بیدار بمانند، کبد هدف اصلی محافظت است. هر روز ۱۰ گرم گوجی بری مصرف کنید و اصرار کنید که آن را در آب خیس کنید که تقریباً یک مشت کوچک است. برای تغذیه و ترمیم سلول های کبد بسیار مفید است. گل داودی طبیعتی شیرین و طعمی سرد دارد. اثرات پراکنده باد و گرما، آرامش کبد و بهبود بینایی دارد. برای اثربخشی به این نکته توجه کنید که گل داودی و گوجه بری را از مراکز معتبر تهیه کنید تا عده ای سوداگر داروی تقلبی به شما ندهند.

مصرف لبنیات:

  محصولات لبنی عمدتاً مکمل پروتئین انسان هستند و ماست بهترین آنهاست، زیرا ماست می تواند فلور روده را تنظیم و دفع سموم را تقویت کند. علاوه بر این، ماست می تواند تولید اینترفرون را تقویت کند، قدرت ایمنی بدن را بهبود بخشد و به هدف تغذیه و محافظت از کبد دست یابد.

تغذیه متعادل

 در تابستان باید در حین مراقبت خانواده به یک رژیم غذایی متعادل توجه کنید. شما باید هر نوع غذایی را هر روز و به نسبت مناسب مصرف کنید. پنج رنگ میوه و سبزیجات مزایای خاص خود را دارند. به عنوان مثال، میوه ها و سبزیجات سبز، قرمز و زرد حاوی لوتئین هستند. کلم بروکلی، گل کلم و سایر سبزیجات چلیپایی از پیشگامان ضد سرطان هستند و غیره

طرز فکر خود را تنظیم کنید

  کبد عضوی است که مستعد عصبانیت است. اگر اغلب بدخلق هستید، کبد شما آسیب می بیند زیرا کبد سرشار از اعصاب سمپاتیک است. تحریک پذیری و غمگینی مکرر به طور مستقیم منجر به ایسکمی سلول های کبدی می شود که بر ترمیم و بازسازی سلول های کبدی تأثیر می گذارد. بنابراین افراد باید الگوهای رفتاری بد خود را تغییر دهند و  الگوی رفتاری سالم و ذهنیت خوش‌بین، بشاش، بردبار و آرام را در خود پرورش دهند.

ورزش منظم و مناسب انجام دهید

  ورزش منظم و کمی هر روز می تواند مقاومت بدن را بهبود بخشد و عملکرد کبد را بهتر کند. هنگام ورزش، باید میزان ورزش را نیز با توجه به شرایط بدنی خود تعیین کنید. در مرحله اولیه ورزش، می توانید بدون اینکه روی راحتی بدنتان تاثیر بگذارد، آهسته شروع به دویدن کنید و زمان دویدن را با توجه به خستگی خود کنترل کنید. این کار یک روزه برای تغذیه کبد کافی نیست، همه چیز به تداوم فعالیت شما بستگی دارد و این در مورد تغذیه کبد نیز صادق است.

 غذای سالم

غذای سالم در طبیعت نهفته است. ما باید در طبیعت به دنبال غذای سالم باشیم، عادات غذایی روزانه خود را اصلاح کنیم، رژیم غذایی معقول داشته باشیم و در نهایت از کبد خود به خوبی مراقبت کنیم.

ترجمه و اقتباس از: Oriental Health

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.