کد خبر : 234
تاریخ انتشار : جمعه ۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱

گام بلند توسعه ای در بهمئی؛

آغاز احداث کارخانه تولید سولفات استرانسیوم در بهمئی/موحد:برای به ثمر نشستن پروژه آماده پاسخگویی و پیگیری شبانه روزی هستم+تصاویر

آغاز احداث کارخانه تولید سولفات استرانسیوم در بهمئی/موحد:برای به ثمر نشستن پروژه آماده پاسخگویی و پیگیری شبانه روزی هستم+تصاویر
با کلنگ زنی اولین کارخانه صنعتی بهمئی،می توان گفت گام بلندی در راستای توسعه و اشتغالزایی در این شهرستان محروم برداشته شد.

به گزارش موج زاگرس؛پروژه احداث کارخانه تولید کربنات استرانسیوم و سولفات استرانسیوم و دهها محصول جانبی دیگر در شهرک صنعتی لیکک واقع در روستای دوپرنظری شهرستان بهمئی با حضور سرمایه گذارانی از کشور چین، مسئولان اُستانی و شهرستانی کلنگ زنی شد.

کارخانه تولید کربنات استرانسیوم،سولفات استرانسبوم و سایر محصولات جانبی  بهمئی ظرفیت تولید ۶۰هزار تن ماده معدنی را دارد که با بهره برداری از فاز نخست آن برای  ۱۲۰ نفر اشتغالزایی مستقیم و  ۵۰۰ نفر ،غیر مستقیم ایجاد می شود که در فاز دوم توسعه ارقام اشتغال زایی چند برابر می شود.

نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی در این مراسم با اشاره به اینکه ، بهمئی ظرفیت‌ها ، پتانسیل ها و توانمندی های بسیار خوبی در زمینه معدن دارد و به تازگی برخی از سرمایه گذاران بخش معدن ازکشور چین برای دستیابی به معادن بهمئی اعلام آمادگی کردند، گفت : معادن روباز سیلستین بهمئی با درجه کیفی خوب و با ظرفیت بالقوه و استخراج سالانه هزار تن به لحاظ ارزش صادراتی و ارز آوری می‌تواند در بهبود و شکوفایی اقتصاد این شهرستان و به تبع آن کشور نقش به سزائی داشته باشد.
حجت الاسلام سید محمد موحد  با بیان اینکه ، معادن سیلستین بهمئی از بهترین معادن به شمار می‌روند و توان استخراج سالانه هزار تن سلستین از این معادن وجود دارد افزود : امروز با برنامه‌ریزی صورت گرفته و با حضور سرمایه گذار خارجی از کشور چین و همچنین واردکردن تجهیزات و فناوری ، راه برای توسعه و پیشرفت در صنایع معدنی در این شهرستان هموار کرد.
وی با بیان اینکه برای به ثمر نشستن پروژه آماده پاسخگویی و پیگیری شبانه روزی هستم، همچنین ، از تلاش مسئولان اُستانی در راستای راه اندازی این طرح تقدیر و تشکر کرد و از حمایت های خود از سرمایه گذاران خارجی و داخلی برای تکمیل ، بهره برداری ، توسعه منطقه و رونق شهرستان خبرداد و گفت : استخراج معادن در بهبود اقتصاد بهمئی ، رونق شهرستان و توجه به زیر ساختها نقش به سزایی دارد و شروع به کار سرمایه‌گذارانی از کشور چین برای استخراج سیلستین از معادن بهمئی ، نقطه عطفی برای راه اندازی دیگر کارخانجات و بکارگیری فرزندان این دیار در آینده خواهد بود.

معاون امور اقتصادی استاندار هم در این مراسم با اشاره به اینکه ، چهار معدن سیلستین در روستا‌های قبر قیصر، دشت آهو، دوپری نظری و گنبد بردی در شهرستان بهمئی از توابع کهگیلویه و بویراحمد تاکنون کشف و برخی از این معادن در حال بهره برداری است گفت : کشور ما تنوع فراوانی در تولید فرآورده‌های معدنی دارد ، به گونه‌ای که کشفیات معدنی تاکنون نشان داده ۶۷ نوع ماده معدنی در ایران است و به عنوان یکی از مناطق معدنی با پتانسیل بالا در جهان به خصوص غرب آسیا شناخته شده ، اما متاسفانه میزان استخراج معادن کشورمان با ذخایر معدنی هیچگونه تناسبی ندارد و همین امر موجب شده ایران در سبد تولیدات جهانی معدنی، جایگاهی نداشته باشد.
صمیمی دوست با بیان اینکه ، یکی از مشکلات معادن سیلستین نبود صنعت فرآوری در کشور است و محصول تولیدی از سیلستین یا همان استرانسیوم است که در ساخت لامپ تصویر تلویزیون، آهن ربا، ساخت لامپ‌های فلوئورسنت، مانیتور کامپیوتر، ساخت آتش زنه، تولید برخی دارو‌های روان درمانی کاربرد دارد افزود : با راه اندازی کارخانه‌های فراوری از کانی سیلستین می‌توان محصولاتی همچون اکسید استرانسیوم، کربنات استرانسیوم و هیدروکسید و نیترات را بدست آورد و ارزش افزوده این ماده معدنی را به صورت تصاعدی افزایش داد.
وی از تلاشهای نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی ، اُستاندار و سرمایه گذاران داخلی و خارجی از کشور چین در راستای راه اندازی و آغاز به کار این طرح تقدیر و تشکر کرد و از آمادگی حوزه اُستانداری برای حمایت از این طرح و به ثمر نشستن محصولات این کارخانه خبر داد.

حکمت‌اله سنائی، فرماندار بهمئی، در آیین کلنگ‌زنی پروژه کربنات استرانسیوم بهمئی گفت:یکی از مطالبات همیشگی مردم، جلوگیری از خام‌فروشی معادن سلستین بوده و سهم ناچیز معادن در توسعه و اشتغال شهرستان همواره باعث نارضایتی مردم شهرستان بوده است، که احداث کارخانه کربنات استرانسیوم، علاوه بر پایان دادن به خام‌فروشی معادن سلستین، گام بلندی در راستای کاهش نرخ بیکاری و حل مشکل اشتغال در شهرستان خواهد بود.
ایشان ضمن تشکر از همه دست‌اندرکاران‌، به ویژه استاندار محترم، معاون محترم هماهنگی امور اقتصادی استاندار، نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیران کل محترم صمت، منابع طبیعی، شرکت شهرک‌های صنعتی و دفتر جذب و سرمایه‌گذاری استانداری، از حضور هلدینگ و شرکت «گلچین مکران» و شرکای ایشان از کشور چین در شهرستان (به عنوان سرمایه‌گذار) تشکر کرد و اظهار داشت: مردم شهرستان میزبان شایسته‌ای برای سرمایه‌گذاران در شهرستان خواهند بود.

کهگیلویه و بویراحمد استانی با حدود یک درصد جمعیت و مساحت کشور در جنوب غربی ایران در دامنه رشته کوه زاگرس قرار گرفته است، این استان دارای ۹ شهرستان است و یکی از این شهرستان‌ها بهمئی است که در فاصله ۲۵۰ کیلومتری مرکز استان در همجواری خوزستان واقع شده است. شهرستانی کاملا گرم و خشک که به اصطلاح آب و هوایی خوزستانی دارد.
ترکیب این ماده و تولید محصولاتی همچون اکسید استرانسیوم، کربنات استرانسیوم و هیدروکسید و نیترات آن در صنایع الکترونیکی، داروسازی و پتروشیمی موارد استفاده زیادی دارد و می‌توان با تولید این محصولات ارزش افزوده حاصل از تولید و صادرات این محصول را به صورت تصاعدی افزایش داد چراکه کیفیت و عیار سلستین موجود در معادن کشور در سطح خوبی قرار دارد.
از این‌رو از سوی دیگر شکل ظاهر به همراه رنگ آبی و شفافیت این کانی معدنی زمینه جذب بسیاری از کلکسیونر‌ها و تولیدکنندگان جواهرات را فراهم آورده است به گونه‌ای که از این ماده معدنی در ساخت لوازم و اشیای با ارزش استفاده می‌شود در این خصوص لازم به یاداوری است که از سلستین به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین کانی‌های سلطنتی نیز یاد می‌شود.
کاربرد استرانسیوم چیست
موارد استفاده استرانسیوم و ترکیبات آن در پزشکی، صنایع متالورژی، ذوب فلزات، تهیه گریس، مواد رنگی، فیزیک نور (اپتیک)، حمام‌های نمک گداخته و … می‌باشد.
صنایع نظامی
• در صنایع نظامی، ترکیبات مختلف استرانسیوم از قبیل نیترات استرانسیم پر اکسید و اگزالات برای ساخت منورها، مهمات ردیاب به کار می رود.
• کربنات استرانسیوم در مهمات ، تجهیزات نظامی، سیگنال های مخرب دریایی به کار می رود.
صنعت نفت
• به عنوان جانشین باریت در گل حفاری برای چاه‌های نفت کاربرد دارد.
جواهرات
• تیتانیت استرانسیم ماده نوری جالبی است که دارای شاخص انکسار بسیار بالایی است و پراکندگی نوری بالاتری نسبت به الماس دارد.
• استرانسیم به عنوان جواهر نیز به کار می‌رود، اما خیلی نرم است.
• سلستین دارای رنگ آبی مناسب برای کلکسیونرها می‌باشد.
ساخت تلویزیون‌
• در ساخت تلویزیون‌های رنگی کربنات استرانسیم برای لامپ تصویر به کار می‌رود.
• مهم‌ترین کاربرد استرانسیم برای تولید شیشه‌های رنگی تلویزیون است.
• اکسید استرانسیم و اکسید باریم برای محافظت اشعه در شیشه تلویزیون استفاده می‌شود.
کاربردهای دیگر
• کربنات استرانسیوم برای ساخت انواع خاصی از شیشه استفاده می شود و مواد پایه برای ساخت اکثر ترکیبات دیگر استونسیوم است.
• دقیق ترین ساعت اتمی دنیا، با استفاده از اتم های استرانسیوم توسعه یافته است.
• فسفات استرانسیم به منظور تهیه لامپ‌های فلوئورسانس استفاده میگردد.
• تیتانات استرانسیوم در انواع جاذب های نوری کاربرد دارد.
• کلرید استرانسیم در ساخت خمیر دندان برای دندان‌های حساس به کار میرود.
• اکسید استرانسیوم به منظور بهبود کیفیت لعاب سفال استفاده میگردد.
• ایزوتوپ های استرانسیوم با عمر طولانی که اشعه بتا از خود متصاعد می‌کند، در دستگاه‌های SNAP (به منظور قدرت کمکی هسته‌ای) به کار می‌رود.
• به منظور تهیه ابریشم مصنوعی از ترکیبات استرانسیوم استفاده می‌شود.
• مک‌های استرانسیم جهت ته‌نشینی سیلیس، آهن و منگنز از محلول‌های غلیظ شده کاربرد دارد.
• کربنات استرانسیوم در وسایل هشداردهنده آتش نشانی، ساخت آهنربای سرامیک‌های فریت و سرب زدایی هنگام تولید الکترولیتی روی به کار می رود.
• این دستگاه‌ها برای ساختن فضاپیماها، ایستگاه‌های هواشناسی، بویه‌های دریایی و جاهایی که منابع قدرت هسته‌ای – الکتریکی، دراز مدت، سبک وزن نیاز است، به کار می‌روند.
• از استرانسیم برای تولید آهنربا و تصفیه روی استفاده می‌شود.
• نمک قرمز رنگ فرار استرانسیم کربنات در تولید رنگ قرمز فشفشه‌ها و مواد آتش زا، چراغها، تولید لوازم الکتریکی، رسوب دهی سرب در حوضچه های الکترولیز روی و تهیه باتریهای اتمی به کار می روند و باعث تابش درخشان در فانوس دریایی می‌گردند.

تصاویر تکمیلی خبر:

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.