«مهندس حاتم مطوری»
(۱به ۱۰۰) فاصلهای انتخاباتی/لزوم تغییر از شیوه مالی به شناختی
به گزارش موج زاگرس، مهندس حاتم مطوری از فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اهواز که اخیرا کتابی به نام «فسادستیزی در بوروکراسی» را تالیف کرد، در آستانه انتخابات در یاداشتی به این موضوع مهم پرداخت، متن یاداشت به شرح ذیل آمده است:
بسم الله الرحمن الرحیم/«الحمدلله رب العالمین و الصلاه و السلام علی اعظم الرسول ؛ اکرم الانبیاء ؛ دلیل خلقت الافلاک سیدنا و نبینا ابا الزهراء محمد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین الهداه المهدیین المعصومین سیما بقیه الله فی الارضین و السلام علی شهداء و الائمه المسلمین و هداه المستضعفین و حماه المؤمنین»
ابتدا فرا رسیدن محرم الحرام ماه مصیبت و شهادت اباعبدالله الحسین(ع) ؛فرزندان ؛ برادران و اصحاب با وفای آن حضرت علیهم آلاف التحیه و الثناء را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف؛ رهبر معظم انقلاب؛ سادات و بخصوص محبین و شیعیان جهان تسلیت عرض مینمایم.
بنده به عنوان نامزد انتخابات مجلس یا به عنوان یک فرهنگی و یا یک شهروند ایرانی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی عملکرد بهتری انتظار داشتم؛ امروزه و با توجه به تجربیات برگزاری انتخابات ادوار گذشته؛ متاسفانه هنوز به یک برنامه ایدهآل ایرانی اسلامی در طراحی؛ اجرا و نظارت مطلوب و مورد قبول یا سالم در برگزاری انتخابات نرسیدهایم ؛ چرا چون برخی قوانین انتخابات و برنامهریزیهای این هدف مهم دارای اشکال و نواقص است و روز به روز و دوره به دوره آثار منفی آن ؛ قهر و فرار از شرکت در انتخابات دوره ای مجلس توسط اکثریت مردم را شاهد هستیم به طوری که نه تنها شاهد شور و هیجان شرکت در انتخابات در دوران پس از انقلاب نیستیم بلکه نگران آمار بسیار پایین مردم برای حضور پای صندوقهای رأی هستیم و حتی با اینکه مقام معظم رهبری یک سال قبل از برگزاری انتخابات این نکته را یادآور و دستور اصلاح و اجرای قوانین لازم را مبذول و تاکید فرمودند اما هنوز اصلاح فرایند انتخابات بین مجلس و شورای نگهبان رد و بدل میشود به نظر شما اکنون که مدت تقریبی ۷ ماه مانده به انتخابات و وزارت کشور هنوز برنامه ی زمانبندی انتخابات را اعلام نکرده آیا میتوان انتظار شکوفایی و نویدبخش در این عرصه مهم که تعیین اعضای قوه مقننه است را داشت؟!
معتقدم ثبت نام و بررسی صلاحیت ها میبایست قبل از استعفای مشمولان ماده ۲۹ انتخابات مجلس شورای اسلامی به اتمام رسیده باشد یعنی قبل از ۵۲ خردادماه سال جاری ؛ چرا که استعفاها قبل از ثبت نام و تایید صلاحیت منطقی نبوده و در روند امور و برنامههای سازمان و مسئولیت های محوله مؤثر میباشد که اگر چنین نبود حتی نمایندگان فعلی مجلس که متقاضی کاندیداتوری در انتخابات آتی هستند هم میبایست استعفا دهند.
ما شاهد هستیم که اکثر مسئولان و اهل تریبون ۴ مؤلفه تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب مبنی بر مشارکت سلامت امنیت و رقابت در انتخابات آتی را شعار روزانه خود قرار دادهاند و مرتب در مصاحبهها آن را عنوان میکنند اما واقعیت امر در اجرا و نحوه ی پیادهسازی این فرمایشات حکیمانه و مدبرانه چگونه بوده است؟ آیا با گذشت چند ماه از این تأکیدات رهبری تا به اینجای کار رضایت بخش بوده است؟
امروزه اکثر نامزدهایی پیروز میدان هستند که از قدرت مالی برخوردار باشند
انتخابات روز ما میبایست از شیوه مالی به شناختی تغییر یابد. متاسفانه باید پذیرفت که امروزه اکثر نامزدهایی پیروز میدان هستند که از قدرت مالی برخوردار باشند و از تاکتیکهای ریالی با صرف میلیاردها تومان استفاده کنند.
اما همانطور که تاریخ ثابت کرده و دین مبین اسلام نیز در آیات و احادیث به آن سفارش فرموده انسانهای با تقوا شجاع و امانتدار بیت المال دارای قدرت مالی ضعیفی هستند و از راه حق و راست خارج نمیشوند حتی به قیمت از دست دادن هدف مورد نظر چون شرط موفقیت را در رضای خدا میدانند و برعکس انسانهای ضعیف و بیایمان برای تصاحب منصب و قدرت از هیچ راهی دریغ نخواهند کرد.
راه ورود اشخاص سالم در انتخابات سالم و برنامهریزی صحیح و رسیدن به شیوه شناختی است امروزه با توجه به وسعت زیاد حوزههای انتخابیه و جمعیت بالا؛ مردم در چند روز با توجه به مشغله و گرفتاریها قادر نخواهند بود نامزد اصلح را در بین بیش از ۱۰۰ کاندیداتور انتخاب نمایند.
شرط شناخت و استقبال از نامزدها گفتگو ؛ مباحثه و قناعت مردم توسط نامزدهاست و این کار با بنر و چاپ پوستر در چند روز به دست نمیآید؛ بلکه در مدت چند ماه با برگزاری جلسات توجیهی در سطح شهرها و روستاها و شنیده شدن حرفهای طرفین یعنی مردم و نامزدهای انتخابات به دست میآید.
چه زمانی کاندیدای انتخابات به گفتگو با مردم میپردازد و در بین آنها حاضر میشود؟
زمانی که اولا کاندیداتور ثبت نام کرده ؛ دوما تأیید صلاحیت شده و سوما فرصت کافی برای این کار را داشته باشد که بتواند به مناطق شهری و روستایی حوزه ی انتخابیه سر بزند و اگر نتواند که نمیتواند صد در صد به همه نقاط برود اما به نمره اکثراً که برسد کفایت و نتیجه مطلوب بدون هزینه میلیاردها تومان حاصل میشود.
اما این کار برنامه چه کسانی است؟ کسانی که اولا قدرت روحی جسمی و علمی این کار را داشته باشند اینها شایسته نمایندگی ملت برای قانونگذاری نظارت و پیگیری امور و قدرت پاسخگویی به مردم در حوزههای انتخابیه را دارند.
حال آنکه شورای نگهبان اعلام کرده که نامزدها از تبلیغات زود هنگام خودداری نمایند که در تایید صلاحیت آنها تاثیر خواهد داشت ما افراد شایسته را در شب انتخابات با پذیرایی در ستادها بنرها چاپ عکسها و تراولها نخواهیم شناخت؛ کسانی که اینگونه هزینه میکنند نمیتوانیم از آنها انتظار خدمت به مردم و کشور را داشته باشیم ؛ کسانی که به جیب خود و دیگران متکی میشوند بعد از پیروزی هم به فکر جیب خود و دیگران خواهند بود.
امروز کشور ما ؛ مردم ما؛ نیازمند مجلسی انقلابی ساده ؛ قوی و قانونی که بوی رجاییها بهشتیها و چمرانها را بدهد داریم و آنها پیدا نمیشوند مگر در بین جوانان متخصص انقلابی ساده و مومن که برای خدمت به مردم و کشور حتی جان خود را فدا خواهند کرد.
(۱به ۱۰۰)یک به صد مقایسه کاندیداتوری است که با یک میلیارد ریال سرمایه متقاضی ورود به عرصه انتخابات میشود و در مقابل اشخاصی را میبیند که با صرف بیش از ۱۰۰ میلیارد ریال مقدمات تدارکات و تبلیغات خود را به اجرا میگذارند. یک درصد چه میزان شانس برنده شدن و یا حتی شناخته شدن در حوزه انتخابیهای با چندین کلانشهر و شهرستان چندین بخش و دهها دهستان و صدها آبادی را دارد؟ آیا در حکومت اسلامی ملاک شناخت اشخاص بر پایه سرمایه بوده یا پشت کار و ورود و خروج سالم از مجلس است؟ کاندیداهایی که با صرف هزینههای فراوان پیروز شوند چگونه میخواهند این مخارج را جبران کنند و اگر پیروز نشوند و رای کافی به دست نیاورند خسارت و جبران هزینههای این برنامه های تبلیغاتی چگونه خواهد بود؟ بلاشک سرریز این خسارات را در شوراهای شهر میتوان یافت .
آیا زمان آن نرسیده که به جای تکثیر حزب و جبهه در شیوه تبلیغات و معرفی نامزدها برنامه ی جدید و سالمتری تعریف و معرفی کنیم؟ براستی اگر چنین کنیم قطعاً قادر خواهیم بود عدالت اجتماعی را به معنای کلمه در کلیه امور پیاده نماییم مثل عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد؛ عدهای از اشخاص در جامعه با حقوقهای نجومی و اکثریت با حداقل حقوق مواجه هستند و در نهایت مبنای قیمت گذاری کالاها و کلیه خدمات بر مبنای حقوقهای حداکثری تعیین میگردند و نتیجه آن فشار اقتصادی و ایجاد فاصلههای طبقاتی در جامعه خواهد بود.
با برگزاری انتخابات بصورت تناسبی میخواهیم با اعداد و ارقام رأی بازی کنیم و یک نتیجه ی کاذب از میزان مشارکت و تعداد آراء بالاتر برای برخی کاندیداها بسازیم اما به راستی این برنامه ی برگزاری انتخابات تناسبی چه تأثیری بر تشویق و تکثیر مردم برای حضور در صف رأی دارد و احتمال آن را بدهیم که حتی ممکن است درصدی از رأی دهندگان موجود را هم فراری دهد به دلیل عدم تمایل به رأی او برای تمام لیست کاندیداهای حزب یا احزاب. این کار را شاید میتوان نمونه ادغام برخی وزارتخانه ها با یکدیگر دانست که با وجود نبود برخی وزارتخانه ها در کشور و لزوم ایجاد آنها ؛ طرح ادغام چند وزارتخانه را با یکدیگر پیاده کردیم که شاید در ظاهر حرکت خوبی باشد اما در نتیجه نهایی میبینیم که عملکرد وزارت صنعت معدن و تجارت یا وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی و غیره چگونه است. یا نمونه ی دیگر عدم افزایش تعداد نمایندگان استان خوزستان است؛ این استان با وسعت زیاد و جمعیت بالا جزو داراترین ؛ ثروتمندترین و عظیم ترین انواع منابع و پتانسیل ها در دنیاست اما متأسفانه روز به روز شاهد عقب افتادگی ؛ محرومیت و کمبودهای اولیه و اساسی را هستیم.
ما امروز و با توجه به شرایط کنونی کشور و وجود فشارهای سنگین اقتصادی که خیلی بیشتر از توان بر اکثریت مردم تحمیل شده ؛ نیازمند ایجاد یک تحول و انقلاب عظیم در زمینه عدالت هستیم عدالت در برقراری و اجرای کامل قانون اساسی در جهت رضایت بخشی مردم و در جهت پیشبرد امور حیاتی و رفاهی هموطنان و اهم امور کشور ؛ مثال وقتی در جامعه مشکلات معیشتی وجود دارد آیا پرداخت حقوق های نجومی به برخی مربیان ؛ ورزشکاران یا کارکنان ؛مدیران و وزرا منطقی است ؟ یا اگر در استانی یا شهری یا مناطقی از شهرها یا روستاها کمبودها یا مشکلات اساسی دارند آیا تصویب و اجرای پروژه های عظیم؛ متوسط یا کوچک برای زیباسازی یا تفریحی ضروری است؟ ما میبایست ابتدا به اصول بپردازیم و به مرور و در شرایط ایده آل به جزئیات و حاشیه بپردازیم . امیدوارم با استفاده از ظرفیتها و افراد انقلابی و دلسوز و جوانان با استعداد که همواره آمادگی خدمت به کشور و نظام را دارند برای آبادی و پیشرفت کشور در همه ی زمینه ها و همه ی مناطق کشور بخصوص استان خوزستان که دین خود را به اسلام ادا کرد و باز خود را مدیون میداند استفاده نماییم .
ومن الله التوفیق و علیه التکلان
و سلام علیکم و رحمه الله
حاتم مطوری/فعال فرهنگی، اجتماعی و سیاسی
انتهای پیام/
برچسب ها :انتخابات مطوری اهواز ، حاتم مطوری دز انتخابات ، حاتم مطوری فعال سیاسی، اجتماعی و فرهنگی اهواز ، حاتم مطوری نامزد انتخابات مجلس شورای اسلامی ، مهندس حاتم مطوری ، مهندس حاتم مطوری اهواز ، مهندس مطوری اهواز ، موج زاگرس ، یاداشت انتخاباتی حاتم مطوری
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰