به گزارش موج زاگرس، علی کرم پور سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان هشدار سطح نارنجی هواشناسی حاوی توصیف شرایط جوی مورد انتظار، مناطق متاثر از سامانه جوی و مخاطرات احتمالی همراه با توصیه ها و دستورالعمل های لازم جهت پیشگیری و کاهش حوادث و خسارات احتمالی را خطاب به فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی استان به شرح ذیل ابلاغ کرد:
پیرو هشدار سطح زرد شماره ۲۶۷۷۰ / ۴۴ / ۴۴ مورخ ۱۲ / ۰۹ / ۱۴۰۱ این اداره کل ، به پیوست تصویر هشدار هواشناسی سطح نارنجی شماره ۴۲ مورخ ۱۴/ ۰۹/ ۱۴۰۱ اداره کل هواشناسی خوزستان و هشدار شماره ۱۸۶۷۷۶ مورخ ۱۳ / ۰۹ / ۱۴۰۱ سازمان مدیریت بحران کشور ( هشدار سطح نارنجی شماره ۸۰ سازمان هواشناسی کشور) در خصوص :
توصیف شرایط جوی مورد انتظار: پیرو هشدار زرد ۳۴ مورخ ۱۲ آذر۱۴۰۱ ، تقویت سامانه بارشی
زمان شروع: روز سه شنبه ۱۵/ ۰۹/ ۱۴۰۱ زمان پایان : روز چهارشنبه ۱۶/ ۰۹/ ۱۴۰۱
نوع مخاطره: رگبار و رعد وبرق ، تندبادهای لحظهای ، احتمال ریزش تگرگ در مناطق مستعد و در ارتفاعات و نقاط سردسیر بارش برف
منطقه اثر:
سه شنبه : مناطق جنوبی ، جنوب شرقی ، ساحلی و شرقی چهارشنبه : مناطق جنوب شرقی
اثر مخاطره : لغزندگی جاده – اصابت صاعقه – اختلال در سفرهای بین شهری – احتمال آبگرفتگی معابر – احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانهها – احتمال خسارت به صنعت کشاورزی – احتمال آبگرفتگی و جاری شدن سیلاب ها – سیلابی شدن رودخانه ها و مسیل ها – مسدود شدن محورهای روستاهای سردسیر – خسارت به زیرساخت ها بویژه قطعی برق در روستاهای صعب العبور و سردسیر – تأخیر و احتمال لغو پرواز
توصیه : تمهیدات لازم جهت کاهش خسارات احتمالی مد نظر ناشی از جاری شدن سیلاب ، رعد و برق ، وزش بادشدید و صاعقه بکار گرفته شود – پرهیز از سفرهای غیر ضروری – تسریع در کاشت محصولات پائیزه – تعجیل در برداشت محصولات آماده خواهشمند است دستور فرمائید به فوریت نسبت به انجام موارد ذیل اقـدام و گزارش آن را به این اداره کل ارسـال نمایـند .
۱- تشکیل جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران شهرستان توسط فرمانداری ها و ابلاغ به اعضای ستاد و سایر دستگاههای مرتبط شهرستان جهت اتخاذ کلیه تمهیدات لازم ، اقدامات پیشگیرانه و انجام اقدامات موردنیاز با توجه به هشدارهای مذکور
۲- برقراری کشیک شبانه روزی و تداوم آماده باش واحدهای تابعه سطح استان و شهرستان ها
۳- حضورمدیران محترم کلیه دستگاههای مرتبط و مورد نیاز درحوزه محل مدیریت و عدم ترک محل فعالیت در ایام مذکور بدون هماهنگی و اخذ موافقت فرماندار محترم
۴- بازدید و بررسی فوری مناطق درمعرض خطرحوادث غیر مترقبه بویژه مناطق روستایی و عشایری و اتخاذ تدابیر لازم و فوری جهت حفظ ایمنی ساکنین مناطق مذکور و پیشگیری از وقوع هرنوع حادثه احتمالی با هماهنگی فرماندارمحترم
۵- ابلاغ به اداره های برق جهت بازدید و بررسی مستمر ایستگاه ها و شبکه های برق رسانی و اتخاذ تدابیر لازم جهت جلوگیری از سقوط پایه ها و شبکه های برقرسانی و خطوط توزیع و فوق توزیع برق و اتخاذ تمهیدات لازم به منظور پایداری شبکه برق رسانی بویژه در مراکز حساس درمانی ، خدماتی و عملیاتی
۶- ابلاغ به اداره های آب جهت بازدید و بررسی مستمر تأسیسات آبرسانی و اتخاذ تدابیر لازم جهت پایداری شبکه آبرسانی و آماده بکار نمودن مولدهای برق اضطراری و سایر تجهیزات اضطراری دفع فاضلاب جهت استفاده بموقع در صورت نیاز
۷- ابلاغ به اداره های جهادکشاورزی و مراکز تعاون روستایی جهت اتخاذ کلیه تدابیر لازم و ارائه توصیههای مورد نیاز به کشاورزان ، دامداران و بهره برداران بخشهای مختلف جهت پیشگیری از تلفات یا وارد آمدن خسارت به کشتهای زراعی و باغی ، دام و طیور و آبزیان ، گلخانه ها ، تأسیسات ، محصولات برداشت شده و آماده برداشت و سایر بخش های کشاورزی
۸- تشکیل ستاد مدیریت بحران شهرداری ها ، تداوم آماده باش نیروها ، آماده بکار نمودن فوری تجهیزات دفع آبهای سطحی و پاکسازی کانال ها و آبراه ها و آبروها و اتخاذ تدابیر لازم در خصوص درختان و اجسام با احتمال سقوط و ایمن سازی پروژه های عمرانی و ساختمانی درحال اجرا و محکم نمودن سازه های موقت و تابلوهای تبلیغاتی
۹- ابلاغ به واحدهای تابعه سطح استان و بخشداری ها و دهیاری ها جهت تداوم آماده باش و اتخاذ تدابیر لازم جهت پیشگیری از آبگرفتگی و جاری شدن سیلاب یا برخورد صاعقه ، پاکسازی کانالها و آبروهای مناطق شهری و روستایی و ایمن سازی پروژه های عمرانی درحال اجرا ، محکم نمودن سازه های موقت و اجسام با احتمال سقوط و اتخاذ تمهیدات لازم جهت پیشگیری از وارد آمدن خسارات به تاسیسات و واحدهای اداری مربوطه و پیش بینی و ذخیره سازی سوخت بویژه در مناطق صعب العبور و کوهستانی
۱۰- تداوم آماده باش شعب هلال احمر سطح استان ، حضور در محلهای مورد نیاز و در معرض خطر وقوع حوادث و اتخاذ تدابیر لازم جهت فراهم ساختن امکانات مورد نیاز به منظور امدادرسانی بموقع درصورت لزوم
۱۱- جابجایی ساکنین مناطق تحت تأثیر و آسیب پذیر در مقابل حوادث احتمالی و اسکان آنها در مکان های امن تا رفع شرایط اضطراری با همکاری دستگاههای مرتبط و با هماهنگی فرمانداری ها
۱۲- اتخاذ تمهیدات لازم توسط دانشگاهها و دانشکده های علوم پزشکی و اورژانس ۱۱۵ و آماده باش مراکز درمانی و استقرار مراکز امدادی و درمانی سیار در محل های پرتردد در مواقع مورد نیاز
۱۳- ارائه توصیه های ایمنی به رانندگان با توجه به پیش بینی لغزندگی جاده ، مسدود شدن محورهای روستاهای سردسیر و اختلال در سفرهای بین شهری مانند احتیاط کامل هنگام رانندگی در جاده های درون و برون شهری و روستایی و کوهستانی ، رعایت فاصله طولی مناسب با خودروهای دیگر ، توجه مستمر به علائم رانندگی ، همراه داشتن تجهیزات مورد نیاز ، عدم تردد در مناطق دچار آبگرفتگی و در معرض وقوع سیلاب و درصورت لزوم توقف در نقاط امن تا رفع شرایط اضطراری و سایر توصیه های مورد نیاز توسط عوامل پلیس راه ، پلیس راهور ، راهداری و حمل و نقل جاده ای ، هلال احمر ، صدا و سیما و سایر دستگاههای مرتبط
۱۴- مسدود نمودن جاده های حادثه خیز (درصورت ضرورت) توسط دستگاههای مرتبط و نیروهای انتظامی شهرستان با هماهنگی فرمانداری ها طبق ضوابط
۱۵- اطلاع رسانی نکات و توصیه های ایمنی مانند : پرهیز از انجام سفرهای غیر ضروری و عدم تردد ، توقف ، اسکان ، برپایی کمپ و چادر و چرا یا تعلیف دام در حاشیه و مجاورت رودخانه ها ، مسیل ها ، کوه ها ، دره ها ، سیل بندها ، کانال ها ، جنگل ها و مناطق با احتمال طغیان رودخانه ها و مسیل ها و جاری شدن سیلاب و برخورد صاعقه ، وزش باد شدید و طوفان ، ریزش کوه و وقوع سایر حوادث احتمالی و پارک نمودن خودروها در محل های مسقف و ایمن و همکاری با نیروهای امدادی ، خدماتی ، انتظامی و پلیس راهور به هرطریق ممکن(مانند صدا و سیما ، رسانههای محلی ، مراکز خدمات جهادکشاورزی و امور عشایر ، دهیاری ها و… ) به عموم بـویژه بیماران ، کودکان ، سالمندان ، مسافرین ، عشایر ، روستائیان ، دامداران ،کشاورزان ، رانندگان و ساکنین و شاغلین مناطق درمعرض خطر وقوع حوادث
۱۶- جلوگیری از تردد ، توقف و اسکان و برپایی کمپ و چادر یا هرنوع فعالیت شهروندان در حاشیه رودخانه ها ، مسیل ها ، کوه ها ، دره ها ، سیل بندها ، کانال ها ، جنگل ها ، مناطق با احتمال طغیان رودخانه ها و جاری شدن سیلاب ، برخورد صاعقه ، وزش باد شدید و طوفان و سایر مناطق با احتمال وقوع حوادث احتمالی توسط دستگاههای مرتبط و نیروهای نظامی و انتظامی با هماهنگی فرمانداری ها طبق ضوابط
۱۷- اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم توسط شرکتهای مخابراتی و ارتباطی جهت پایداری شبکه های ارتباطی و مخابراتی و آماده بکار نمودن مولدهای برق اضطراری و سایر تجهیزات اضطراری جهت استفاده در مواقع مورد نیاز
۱۸- ابلاغ به ادارات راه و شهرسازی و راهداری و حمل و نقل جاده ای جهت اتخاذ تدابیر لازم بمنظور عبور سریع رواناب و سیلاب از ابنیه فنی و جاده ها و کالورت ها و بازگشایی دهانه پل ها و اتخاذ تمهیدات لازم در خصوص مسیرهای ارتباطی و جاده های در معرض خطر و استقرار اکیپ های راهداری جهت انجام اقدامات لازم و بموقع از جمله بازگشایی راههای مسدود شده
۱۹- ابلاغ به امور عشایر جهت اتخاذ تدابیرلازم از جمله ذخیره سازی سوخت و مواد غذایی مورد نیاز بویژه در مناطق صعب العبور و کوهستانی و اتخاذ تمهیدات مورد نیاز به منظور حفظ ایمنی عشایر و پیشگیری از وارد آمدن خسارات به لوازم ، دام و طیور و سایر وسایل آنها و جمع آوری وسایل و تجهیزات آنها از حاشیه رودخانه ها و ارائه توصیه های ایمنی لازم به آنها مانند عدم صعود به ارتفاعات و مناطق پرخطر بویژه محل های با خطر جاری شدن سیلاب ، برخورد صاعقه ، طغیان رودخانه ها و مسیل ها و ریزش کوه و سایر مناطق در معرض خطر و عدم چرا و تعلیف دام در مناطق مذکور
۲۰- ابلاغ جهت نصب علائم هشداردهنده و توصیه های ایمنی در مناطق پرخطر درون و برون شهری
۲۱- پیش بینی و ذخیره سازی سوخت و اقلام امدادی و مورد نیاز توسط دستگاههای مرتبط بویژه در مناطق صعب العبور و کوهستانی
۲۲- اتخاذ تمهیدات لازم توسط میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی از جمله اعمال محدودیت یا ممنوعیت جهت استفاده از تفرجگاه ها و مناطق گردشگری در مناطق در معرض خطر وقوع حوادث غیر مترقبه
۲۳- اتخاذ تدابیر لازم و درصورت لزوم اعمال محدودیت یا ممانعت از پرواز بالگرد و هواپیماهای سبک طبق ضوابط
۲۴- ارتباط مستمر با اداره کل مدیریت بحران استان و اعلام آخرین وضعیت و حوادث احتمالی شهرستان
۲۵- اتخاذ سایر تدابیر مورد نیاز جهت پیشگیری یا کاهـش آثـارحوادث احتـمالی
انتهای پیام/
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰