کد خبر : 553
تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۴

خبر ویژه:

آب‌رسانی غدیر به عنوان بزرگ‌ترین طرح آبرسانی کشور افتتاح شد

آب‌رسانی غدیر به عنوان بزرگ‌ترین طرح آبرسانی کشور افتتاح شد
طرح آب‌رسانی غدیر به منظور تأمین و رفع بحران آب از نظر کمی و کیفی برای شهرهای مرکزی و جنوبی استان خوزستان با حضور رئیس جمهور افتتاح ‌شد.

به گزارش موج زاگرس، روابط عمومی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) اعلام کرد: در مراسمی که روز جمعه (۱۱ شهریورماه) با حضور رئیس جمهور، وزیر نیرو، مسئولان استان خوزستان و مدیران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) برگزار شد، طرح آبرسانی غدیر با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم برای انتقال آب شرب به ۲۶ شهر استان خوزستان از جمله اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، دزفول و اندیمشک و حدود یک‌ هزار و ۶۰۸ روستای استان افتتاح شد.

آب منتقل‌شده از پشت سد دز به مراتب باکیفیت‌تر از آب قبلی این شهرها بوده و کیفیت آن حدود ۵۰۰EC   برآورد شده است و با افتتاح این پروژه ۴.۷ میلیون نفر از این آب باکیفیت برخوردار می‌شوند.

طرح آبرسانی غدیر که به صورت EPC به هلدینگ تخصصی نیروی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) واگذار شد به دلیل نیاز به سرمایه‌گذاری کلان و مشکلات عدیده کیفی و کمی آب بیش از نیمی از مردم استان به سه اولویت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تفکیک شد تا متناسب با سرمایه‌گذاری در راستای سیمای طرح مصوب به طور موقت تا تکمیل طرح (برداشت آب از سد دز) مردم از کیفیت و کمیت آب بهتری نسبت به وضعیت موجود خود بهرمند شوند.

مدیرعامل هلدینگ تخصصی نیروی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در خصوص فازهای مختلف این طرح اظهار داشت: فازهای اول و دوم این طرح شامل آبرسانی به شهرهای خرمشهر، آبادان و شادگان به مجموع  ۴۸۷ میلیون مترمکعب و همچنین آبرسانی به اهواز و دشت آزادگان به مجموع  ۴۲۷ میلیون مترمکعب طی سنوات گذشته به بهره‌برداری رسید.

محمد رستمی افزود: امروز فاز سوم با هدف تأمین و انتقال آب از سد مخزنی دز به بخشی از شهرهای تحت پوشش طرح با اجرای کارهای باقیمانده و اتصال به اولویت اول و دوم به بهره‌برداری رسید و هر ۱۰ پمپ ایستگاه پمپاژ w2 آماده آبرسانی به مردم خوزستان است.

وی ضمن اشاره به مشخصات فاز سوم و مشکلات و سختی‌های طرح گفت: در فاز سوم، ۷۵ کیلومتر خط لوله به قطر ۲۴۰۰ میلیمتر اجرا شد که در قسمتی از آن، دو رشته خط ۲۴۰۰ میلیمتر به طول ۲۲۰۰ متر با عبور از بستر رودخانه کرخه، این پروژه را از صعوبت و پیچیدگی خاصی برخوردار کرده بود.

وی درباره عوامل موفقیت این پروژه عنوان داشت: توکل بر قدرت لایزال الهی و خودباوری و تکیه بر توانمندی و ظرفیت‌های داخلی و به‌کارگیری نیروهای زبده و ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز، باعث شد تا پروژه ۳۶ ماهه در عرض ۸ ماه به اتمام و بهره‌برداری برسد و پروژه‌ای که انتظار می‌رفت تا افق ۱۴۲۵ به اهداف خود برسد با کار جهادی و شبانه‌روزی جوانان و متخصصان در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) در سال جاری اهداف و آمال شکل‌گیری این طرح عظیم را که دستیابی مردم شریف خوزستان به آب آشامیدنی با کیفیت بالا از رودخانه دز بود محقق کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.