کد خبر : 261
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱:۳۷

با حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه؛

آغاز احداث یک شبستان در شهرستان بهمئی

آغاز احداث یک شبستان در شهرستان بهمئی
عملیات احداث شبستان امامزاده بابا احمد(ع) به همت اداره اوقاف و امور خیریه آغاز شد.
به گزارش موج زاگرس؛مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد در آیین کلنگ زنی پروژه احداث شبستانِ بقعه امام زاده بابا احمد (ع) در بهمئی، گفت: این شبستان در فضایی به مساحت ۴۰۰ متر در یک طبقه به منظور رفاه حال مسافران، گردشگران و زائران احداث می‌شود و هزینه احداث این طرح با کمک و مساعدت‌های مردمی، خیرین و نذورات امامزاده تامین شده است.
حجت الاسلام عباس نصیرالاسلامی با بیان اینکه پیش از این احداث پارک و زائر سرای بقعه متبرکه امامزاده بابا احمد (ع) و اجرای طرح هادی این منطقه با اعتبار ۸ میلیارد ریال انجام شد و برای ساخت زائرسرای این امامزاده مطهر، ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات نفت هزینه شده است، افزود: این زائرسرا در کنار بقعه متبرکه امامزاده بابا احمد (ع) و در زمینی به مساحت ۱۲۰ مترمربع در منطقه کت در ۱۲ کیلومتری مرکز شهر لیکک ساخته شده است.
حجت الاسلام عبودی رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اُستان، در این مراسم با اشاره به اینکه در صحن این امامزاده تعدادی حجره برای استراحت و امکانات رفاهی و بهداشتی مناسب پیش بینی شده است که خدمات ارزنده‌ای برای خدمت به زائران، گردشگران و مسافران است، گفت: با توجه به ظرفیت بالای این منطقه در خصوص جذب گردشگر می‌توان با سرمایه گذاری مناسب، بحث گردشگری مذهبی را در این منطقه توسعه داد.
صفایی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری اُستان هم با اشاره به اینکه این طرح با همکاری اداره کل اوقاف و اُمور خیریه اُستان و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجرا می‌شود گفت: علاوه بر شبستان این امامزاده که به زودی بهره برداری می‌شود، پیش از این زائر سرای بقعه متبرکه امامزاده بابا احمد (ع) بهمئی با اعتبار ۲ میلیارد ریال احداث شد.
حجت الاسلام افروغی امام جمعه شهر لیکک هم در این مراسم از همکاری، مساعدت و همفکری مجموعه‌های مختلفِ شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، اداره کل اوقاف و اُمور خیریه اُستان و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در راستای توجه ویژه به اماکن زیارتی و ساخت ساز شبستان‌ها و زائرسرا‌ها در اماکن متبرکه بهمئی تقدیر و تشکر کرد و خواستار تسریع در تکمیل و بهره برداری این طرح‌ها برای بهره مندی زائران و مسافران شد.
بقعه امامزاده بابا احمد (ع) با گنبد زیبای پلکانی شکل، در ۱۵ کیلومتری شهر لیکک و در روستای بابا احمد واقع است.
به لحاظ معماری بنایی است چهار ضلعی که در حدود ۱۵/۲۱ متر طول، ۱۴/۰۷ متر عرض و ۹ متر ارتفاع دارد و با استفاده از مصالح سنگ و گچ ساخته شده است، در ورودی اصلی آن چند طاق نما با تزیینات شبیه مقرنس کاری دیده می‌شود.
قدمت بنای این امامزاده به دوره سلجوقیان می‌رسد، گنبد بزرگ و دو طبقه بودن طاقچه‌های این بنا، از ویژگی‌های آن محسوب می‌شود.
این بنا به شماره ۱۰۵۸۰ در تاریخ ۱۳۸۲در فهرست آثار ملی ثبت شده و شجره نامه امامزاده بابا احمد (ع) طبق گفته روستاییان و اعتقادات منطقه‌ای منسوب به امام موسی ابن جعفر (ع) است.
گفتنی است این طرح شامل احداث شبستان و حسینیه است که در کنار حرم این امامزاده ساخته می‌شود.
تعداد ۲۲۵ امامزاده در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد ۱۵ بقعه دارای زائرسرا است.
انتهای پیام/
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.