کد خبر : 2960
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲:۰۲

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان :

باید برای رفع حاشیه‌نشینی و کاهش بافت‌های فرسوده، برنامه کاربردی ارائه شود

باید برای رفع حاشیه‌نشینی و کاهش بافت‌های فرسوده، برنامه کاربردی ارائه شود
معاون امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: بر اساس مطالعات انجام شده بافت ۱۲۳ محله در ۱۹ شهر استان خوزستان ناکارآمد تشخیص داده شده که باید به کمک دستگاه‌های متعدد و در یک بازه زمانی مناسب سطح زندگی را در این مناطق ارتقاء دهیم.

به گزارش موج زاگرس،   محمد خانچی روز چهارشنبه در همایش ملی حاشیه نشینی، بافت‌های فرسوده و بازآفرینی شهری که در اهواز برگزار شد اظهارکرد: وجود بافت‌های ناکارآمد در مناطق مختلف زیبنده کشور نیست و همواره باید برای رفع حاشیه‌نشینی و کاهش بافت‌های فرسوده تلاش و برنامه کاربردی ارائه کرد.

وی با بیان اینکه توجه به بافت‌ها فرسوده و ناکارآمد از سال‌های قبل تا امروز مورد بحث بوده و راهکارهای مختلفی در این زمینه ارائه شده است افزود: هنر ما این است که از حالت گفت و گو خارج و به سمت اجرا برویم تا مشکلات این حوزه رفع شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خوزستان گفت: خوزستان از نظر مساحت و جمعیت ساکن در بافت‌های ناکارآمد جزو سه استان اول کشور است و عمده‌ترین مشکل ما در ساماندهی چنین مناطقی وجود ناهماهنگی بین دستگاه‌های دولتی و مجموعه‌ هایی است که قصد ورود در این زمینه را دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه طرح‌های بسیاری از دستگاه‌ها برای یک موضوع مشترک ارائه می‌شود که نشان می‌دهد همه به دنبال یک هدف هستیم اما هماهنگی در کار وجود ندارد لذا می‌طلبد در قالب یک اقدام مشترک و کار تیمی، اهداف خود را هماهنگ کنیم تا خروجی خوبی داشته باشد.

خانچی گفت: اکثر مطالعات بازآفرینی شهرهای استان مربوط به دهه ۸۰ است به همین دلیل اکثر شهرداری‌ها را موظف کردیم از محل آلایندگی‌ها، مطالعات خود را به‌روز کنند تا بر مبنای آن بتوانیم اقدام خوب و موثری داشته باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان اضافه‌کرد: در برخی مناطق حاشیه و بافت فرسوده شهر اهواز، ساخت و ساز غیرمجاز انجام شده اما پس از تحقیقات لازم متوجه می شویم که این کار بر اساس نقشه شهرسازی و بر مبنای طرح جامع اهواز صورت گرفته و چندان جالب نیست. این ساخت و سازهای غیرمجاز، ریشه در دستگاه‌های دولتی ما داشته و باید جلوی این کار گرفته شود.

خانچی تصریح‌کرد: بعضا دیده می شود که برخی از مناطق کم برخوردار مثل عامری و منبع آب دست کمی از مناطق حاشیه ندارد لذا باید بیشتر به این مناطق بپردازیم.

وی افزود: امروزه در شهرهای بزرگ از جمله اهواز با کمبود جدی زمین مواجه هستیم به همین دلیل تلاش می‌کنیم تا طرح نهضت ملی مسکن را در بافت‌های فرسوده اهواز پیاده کنیم که فرصت بسیار خوبی برای نوسازی شهر است. باید با یک برنامه ریزی منسجم و کار گروهی و مشترک، به دنبال رفع مشکلات بافت‌های فرسوده اهواز باشیم.

خانچی گفت: طرح‌های موازی متعددی در دستگاه‌های مختلف وجود دارد و هر کس از زاویه دید خود به موضوع بافت‌های فرسوده و ناکارآمد نگاه می‌کند و تا زمانی که هماهنگی خوبی بین دستگاه‌ها ایجاد نشود به جز اتلاف هزینه و انرژی چیز دیگری حاصل نمی‌شود.

وی با بیان اینکه شهرستان اهواز ظرفیت‌های بالایی در بحث گردشگری دارد افزود: در بافت قدیمی این کلانشهر، خانه‌های قدیمی بسیاری وجود دارد که بلا استفاده مانده‌ و تبدیل به انبار برخی از مغازه‌ها شده‌اند در صورتی که این اماکن ظرفیت مناسبی برای اثبات تاریخ این شهر هستند بنابراین باید نسبت به مرمت خانه‌های قدیمی شهر دست به کار شد و این مکان‌ها را باید به منبعی برای گردشگری و توریست تبدیل کرد.

شهر اهواز با مساحت ۱۸ هزار و ۶۵۰ هکتار، به عنوان پنجمین شهر بزرگ ایران و بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر غرب کشور محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.