کد خبر : 510
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول:

جزئیات طرح مرمت پل باستانی دزفول

جزئیات طرح مرمت پل باستانی دزفول
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با بیان اینکه پل باستانی متعلق به همه مردم است، گفت: سال گذشته پیمانکاران ساخت و ساز ابنیه تاریخی اقداماتی به ارزش ۱۰ میلیارد ریال به صورت رایگان در راستای مرمت پل باستانی دزفول انجام دادند.

به گزارش موج زاگرس ؛  عباس چراغ چشم روز چهارشنبه در جریان بازدید از طرح مرمت پل باستانی دزفول این پل را همانند جندی شاپور دارای ارزش تاریخی فراوان دانست و افزود: پل قدیم، هزینه‌های زیادی دارد که انتظار می‌رود مردم برای حفظ، احیا و نگهداری آن کمک کنند.

وی ادامه داد: انجمن خیرین میراث فرهنگی به عنوان یک موضوع جدید به صورت پایلوت و آزمایشی در شهرستان دزفول به همت اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان تاسیس و مراحل ثبت آن طی شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول گفت: امکان عضویت همه مردم در انجمن خیرین میراث فرهنگی دزفول وجود دارد.

چراغ جشم افزود: حفظ، حراست، احیا، مرمت، بازسازی و بهسازی تمام بناهای تاریخی شهرستان دزفول برعهده اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است و اکنون مرمت پل باستانی دزفول با قدمت یکهزار و ۷۰۰ سال از کلان طرح‌های در حال اجرای این اداره است.

وی با بیان اینکه مرمت آثار تاریخی دزفول از طریق اعتبارات استانی، ملی و خیران در حال انجام است، ادامه داد: امر مرمت در گذشته به صورت منقطع انجام شده ولی از سال گذشته با یک جهش خوب از سرگرفته شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دزفول با اشاره به آغاز مرمت پایه‌های پل قدیم به منظور استحکام بخشی آنها اظهارداشت: گام بعدی مرمت موج شکن‌ها به عنوان نگهدارنده پایه‌های پل است و سپس به سراغ عرشه و جان پناه یا دیواره‌های بالای پل می‌رویم.

وی با بیان اینکه پیمانکار دیگری در جبهه دوم در پایه‌ها، ستون‌ها و عرشه فعال است، افزود: امید است در آینده بتوانیم دهنه‌های نیازمند مرمت پل را نیز با اعتبارات دریافتی مرمت کنیم.

چراغ چشم بیان کرد: آسفالت‌ عرشه باید برداشته شود ضمن اینکه کل پل و خانه پل نیز که به عنوان مرکز مطالعات و پژوهش‌های پل از آن استفاده می‌شود، آجرکاری خواهند شد.

جزئیات طرح مرمت پل باستانی دزفول

کارشناس ناظر طرح مرمت پل باستانی دزفول نیز با اشاره به جزئیات طرح مرمت این پل گفت: فرآیند مرمت سال ۱۴۰۰-۱۴۰۱ پل ساسانی دزفول در چند جبهه کاری به طور همزمان آغاز شده است.

زهرا گیتی فروز افزود: مطالعات مرمت پل شامل مستندنگاری، اسکن لیزر، آسیب شناسی، طرح مرمت و احیا توسط ۲ شرکت مشاوره بسیار قوی شامل سازمان آب و برق گنجینه خوزستان و دیگری توسط شرکت ایده تا پدیده مهراز انجام شده است.

وی ادامه داد: در مطالعات پل، مرمت جامع پل از ساماندهی عرشه، آسیب‌های وارده توسط عرشه یا بستر پیرامون و مداخلات در گذر زمان در محدوده اطراف پل در درازمدت دیده شده‌اند.

کارشناس ناظر طرح مرمت پل باستانی دزفول بیان کرد: با توجه به اولویت بندی‌ها اقدامات لازم به صورت برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت انجام می‌شوند ضمن اینکه به طور قطع در این طرح، مطالعات از محوطه سازی بستر پل، پیرامون و ساختمان پل انجام شده‌اند.

وی با بیان اینکه آسیب‌های منظری در گذر زمان حذف و یا روند پیش روی آنها متوقف می‌شود، افزود: ممکن است حفره‌هایی در نقاطی که در جریان مداوم رودخانه هستند، ایجاد شود که به صورت مداوم پایش و حفره‌ها پر می‌شوند.

گیتی فروز گفت: مرمت پایه‌های پل به صورت ادواری و متناسب با مصالح به کار رفته در پل در حال انجام است.

وی حذف مداخلات را یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در ۲ سال اخیر دانست و افزود: مهمترین اقدام در این زمینه حذف پیاده رو از جداره شمالی پل بود که برای فراهم کردن تردد خودروها و ایمن سازی مسیر پیاده رو در گذشته ایجاد شده بود.

کارشناس ناظر طرح مرمت پل باستانی دزفول با بیان اینکه این پیاده رو علاوه بر ایجاد آسیب منظری باعث ایجاد آسیب ساختاری به پل شده بود، اظهارداشت: حذف این پیاده رو که جزو مداخلات ناهمگون بود، ظرف مدت یک سال انجام و جان پناه ایجاد شد.

وی افزود: مرمت‌هایی که در دوره‌های تیموری و صفوی انجام شده‌اند حفظ می‌شوند چراکه این مرمت‌ها نیز اکنون دارای ارزش تاریخی هستند ولی جاهایی که احساس می‌کنیم مرمت‌ها با مصالح نامناسب انجام شده‌ یا انفصال مصالح ایجاد کرده‌اند، برداشته می‌شوند.

گیتی فروز با اشاره به مرمت موج شکن‌ها به عنوان پایه‌ها و عناصر بارور پل گفت: بعد از مرمت کامل به سراغ مرمت طاق‌های آسیب دیده می‌رویم و بعد از آن اقدام به حذف لایه‌های آسفالت از روی عرشه پل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه این آسفالت طی سه دوره انجام شده و در حال حاضر بین ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر ضخامت دارد، ادامه داد: این آسالفت باید به صورت لایه لایه برداشته و سبک سازی شود تا درنهایت اقدام مرمتی لازم برای عرشه انجام شود.

لزوم روشنایی و نورپردازی در راستای زیباسازی و امنیت پل

کارشناس ناظر طرح مرمت پل باستانی دزفول یکی از اقدامات لازم برای این پل را روشنایی و نورپردازی برای زیباسازی و امنیت پل دانست و اظهارداشت: این اقدام نیز در دستور کار است و طرحی متناسب با سازه پل اجرا می‌شود.

گیتی فروز درخصوص وضعیت اعتباری طرح مرمت پل باستانی دزفول گفت: با توجه به اینکه اعتبارات دولتی طبق برنامه پنج ساله تعیین می‌شوند از این رو در تلاشیم اعتبارات پل در این مدت جریان داشته باشند.

وی با یادآوری این نکته که مرمت سازه‌های تاریخی یک امر تمام نشدنی است، افزود: کار مرمت باید به صورت دوره‌ای و مستمر انجام شود هرچند اگر ظاهر پل موردی نداشته باشد ولی بحث حفظ و نگهداری آن همواره مطرح است.

کارشناس ناظر طرح مرمت پل باستانی دزفول بیان کرد: گاه هنگام مرمت یک قسمت از پل با آسیبی پنهان مواجه می‌شویم در نتیجه ممکن است سیکل مرمتی با توجه به شرایط موجود تغییر کند.

به گزارش ایرنا پل قدیم دزفول مهم‌ترین اثر تاریخی این شهر با بیش از ۱۷ قرن قدمت است و از از قدیمی‌ترین پل‌های استوار جهان به شمار می‌رود.

این پل که ۲ منطقه شرقی و غربی شهر دزفول را به هم وصل می‌کند، در حقیقت یکی از راه‌های ارتباطی منطقه جندی شاپور و سرزمین بین‌النهرین بوده که بر روی رودخانه دز بنا شده‌ است.
این پل در سال ۲۶۰ میلادی به دستور شاپور اول ساسانی بر روی رود دز ساخته شد و در زمان قاجار تعمیراتی بر روی این پل صورت گرفت؛ قسمت‌های بتنی پل باستانی دزفول نیز در دوره پهلوی به آن افزوده شدند.
این پل دارای ۱۴ دهانه است و از سنگ ساروج و آهک بنا شده و در دوران حکومت عضدالدوله دیلمی، صفویان و پهلوی بازسازی شده‌است اما پایه‌های پل حکایت از دوران ساسانی دارند.

انتهای پیام/و/آ

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.