کد خبر : 2722
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در نشست صمیمی با اصحاب رسانه استان خوزستان عنوان کرد:

شرکت ۴۰ هزار دانش آموز خوزستانی در اردوهای راهیان پیشرفت/توزیع ۷۰ میلیارد تومان تجهیزات کارگاهی در بین هنرستان های استان خوزستان/پوشش ۲۵ هزار کلاس درس طرح جامع جهاد تبیین در استان خوزستان

شرکت ۴۰ هزار دانش آموز خوزستانی در اردوهای راهیان پیشرفت/توزیع ۷۰ میلیارد تومان تجهیزات کارگاهی در بین هنرستان های استان خوزستان/پوشش ۲۵ هزار کلاس درس طرح جامع جهاد تبیین در استان خوزستان
حمیدی‌نژاد با تاکید بر ضرورت همکاری صنایع در ایجاد هنرستان‌های جوار گفت: هنرستان جوار فولاد را در استان خوزستان داریم که توانسته است بسیار تاثیر گذار باشد. در گذشته نیز هنرستان نفت دایر بود که اکنون تعطیل شده است.

به گزارش موج زاگرس،   مسعود حمیدی‌نژاد روز یکشنبه ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۲ جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار بیان کرد: آموزش و پرورش مجموعه‌ای است که همه آحاد جامعه باید دست به دست هم دهند تا بتوانند این مجموعه را بسازند. باید از هماهنگی و همراهی آحاد جامعه پیوندی به وجود آورد تا سازندگی رقم بخورد. اگر آموزش و پرورش ضعف و قوتی دارد، همه ما مسئول هستیم.باید تلاش بسیاری شود تا آموزش و پرورش به جایگاه واقعی خود برسد؛ کارهایی را آغاز کرده‌ایم اما هنوز آزمون پایه دوازدهم برگزار نشده و دو ماه دیگر باید ببینیم چقدر اقدامات انجام شده ثمر داده است.

 

وی ادامه داد: آمار جمعیتی دانش‌آموزان خوزستان، نشان‌دهنده اثرگذاری این مجموعه با یک میلیون و ۱۰۰ هزار دانش‌آموز و ۶۷ هزار فرهنگی است. این اعداد یعنی بخشی عظیمی از جامعه و با احتساب اولیاء حداقل ۳ میلیون نفر از جامعه ما درگیر آموزش و پرورش هستند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: سال گذشته زمان برعهده گرفتن مسئولیت اداره آموزش و پرورش خوزستان، مصادف با ایام امتحانات پایان سال و برگزاری آزمون ماده ۲۸ بود و بنابراین فرصتی برای برنامه‌ریزی نبود. به این منظور از کارشناسان آموزشی دعوت کردیم، کارگروهی تشکیل شد و بررسی درباره مسائل و مشکلات آموزش و پرورش انجام شد. همان روزها اعلام کردم وضعیت آموزش و پرورش وضعیت بیماری است و باید چاره‌اندیشی کنیم.

 

حمیدی‌نژاد ادامه داد: در حداقل هفت تا ۱۰ سال گذشته رتبه آموزش و پرورش خوزستان، رتبه و جایگاه خوبی نبوده است و باید از بحث آموزش شروع می‌کردیم در نتیجه به تدوین طرح جهش آموزشی و عدالت تحصیلی رسیدیم.

 

وی با اشاره به اقدامات انجام شده، ادامه داد: اولین کار، احصاء وضعیت آموزش و پرورش بود. به این منظور تک تک مدارس را احصاء کردیم و در مرحله دوم با مدیران گفت‌وگو کردیم و با حضور حدود ۵ هزار مدیر، نشست برگزار شد. در این نشست هفت مورد احصاء شد و با مدیران قرار گذاشتیم.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به وضعیت معلمان عنوان کرد: معلم به تعداد مورد نیاز در هر رشته وجود ندارد و نه تنها در خوزستان بلکه در کل کشور وضعیت این گونه است. اگر بتوانیم دانشگاه فرهنگیان را تقویت کنیم این مشکل جبران می‌شود.

 

وی با اشاره به توانمندسازی معلمان افزود: به منظور توانمندسازی معلمان و با همکاری شرکت نفت، طرح توانمندسازی معلمان را برای حدود یک میلیون نفر ساعت برگزار کردیم.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: ۵۰ تا ۶۰ مدرسه شناسایی و جزوه‌ای طراحی شد. حدود یک صد هزار جلد کتاب چاپ شد و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفت و استقبال شد و حدود ۱۲ هزار کتاب دیگر نیز تهیه شد. این کتاب‌ها می‌توانند اثرگذار باشند.

 

وی با اشاره به وضعیت مقطع ابتدایی یادآور شد: در آموزش ابتدایی نیز این گونه بوده است؛ وضعیت مطلوب نبود. مخصوصا در بحث دانش‌آموزان دو زبانه نیاز است بیشتر کار شود. به این منظور طرح توانمندسازی برای همکاران، شامل حال مدارس این مقطع نیز شد.

 

وی با تاکید بر توسعه هنرستان‌ها و ارتقای وضعیت استان خوزستان عنوان کرد: یکی از ضرورت‌های آموزش و پرورش خوزستان، توسعه هنرستان‌ها از نظر کمی و کیفی بود. پنج هنرستان کشاورزی در استان خوزستان داشتیم که در طول سال تحصیلی جاری چهار مدرسه دیگر نیز اضافه شد.

 

حمیدی‌نژاد با تاکید بر ضرورت همکاری صنایع در ایجاد هنرستان‌های جوار گفت: هنرستان جوار فولاد را در استان خوزستان داریم که توانسته است بسیار تاثیر گذار باشد. در گذشته نیز هنرستان نفت دایر بود که اکنون تعطیل شده است.

 

وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی هنرستان‌های جوار صنعت بیان کرد: یک هنرستان جوار در بندر امام راه‌اندازی خواهد شد. هنرستان راه آهن نیز راه‌اندازی شده است و سال گذشته اولین هنرستان محیط‌بانی نیز در شوشتر احداث شد و امسال نیز قرار است دومین هنرستان محیط‌بانی در شادگان راه‌اندازی شود.

 

حمیدی‌نژاد گفت: سال‌ها بود که تجهیزاتی به هنرستان‌ها نمی‌رسید. با تعدادی از خیرین مدرسه‌ساز در خصوص تجهیز مدارس گفت‌وگو کردیم و توانستیم حدود ۷۰ میلیارد تومان تجهیزات هنرستانی با کمک خیرین بین مدارس توزیع کنیم به نحوی که مدیران مدارس می‌گفتند برای اولین بار بعد از ۱۵ سال تجهیزات وارد مدارس شده است.

 

وی افزود: خوشبختانه در بحث هنرستان‌ها از نرم ملی عبور کردیم اما این ما را متوقف نخواهد کرد و نیازمند افزایش دانش‌آموزان هنرستانی و هنرستان‌ها هستیم.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه پرورشی نیز گفت: برای اولین در استان خوزستان، مسابقات ملی قرآن برگزار شد. مسابقات قرآن در سه مرحله قطبی نیز در مناطق محروم برگزار شد. طرح هادیان فرهنگی را هم برای هماهنگی فرهنگی بین مربیان برنامه‌ریزی کردیم.

 

وی با اشاره به ساماندهی نیروی انسانی ادامه داد: سال‌ها بود که ساعت‌های زیادی به عنوان اضافه کار پراکنده بود اما پِرت ساعت بود؛ ساماندهی نیروی انسانی از جمله دیگر اقداماتی است که با این اقدام، معلمان ساماندهی شدند.

 

حمیدی‌نژاد با اشاره به اتفاقات اخیر در کشور گفت: سوال‌ها و گره‌هایی در ذهن بچه‌های ما وجود دارد و اعتقاد ما این است که خانواده‌ها و بچه‌های ما معاند نیستند و با نظام هستند. بر اساس گزارش شورای هماهنگی، بیش از ۷۰ درصد کسانی که در راهپیمایی ۲۲ بهمن حضور داشتند، فرهنگیان، دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان بودند. قرارگاه جهاد تبیین با محوریت نماینده ولی فقیه در استان خوزستان طراحی شد و از دانشگاه‌ها افرادی را دعوت کردیم و در سطح استان به بیش از ۲۵ هزار کلاس رفتند و با بچه‌ها گفتگو کردند.

 

وی با بیان اینکه باید به سوالات دانش‌آموزان جواب بدهیم، عنوان کرد: زمینه گفت‌وگوی رو در رو را فراهم کردیم. ما مدت‌ها است که بچه‌ها را تنها درگیر درس کرده‌ایم و این برای آینده نظام نمی‌تواند نیروی خیلی کارآمدی داشته باشد؛ مهندس و دکتر می‌شود اما تحول‌آفرین نمی‌شود. یکی دیگر از کارها، راه‌اندازی اردوهای پیشرفت بود که جدا از اردوی راهیان‌ نور بود. به این منظور صنایع فولاد، نفت حفاری، آب و برق و نیشکر همکاری کردند. ۳۰ تا ۴۰ هزار نفر در این اردوها شرکت کردند.

 

وی افزود: در بحث تربیت بدنی از استان‌هایی بودیم که از نظر نرم ملی وضعیت نامطلوبی داشتیم. به این دلیل ۹۲ پروژه برای استان خوزستان تعریف شد که تاکنون بیش از ۸۴ پروژه افتتاح شده‌اند. توزیع تجهیزات ورزشی در مدارس نیز کمرنگ شده بود که به تازگی بیش از ۶ میلیارد تومان تجهیزات ورزشی توزیع شد.

 

حمیدی‌نژاد گفت: همه ساله در بحث توزیع کتاب مشکل جدی داشتیم و کتاب‌ها با تاخیر می‌رسید؛ سال گذشته برنامه‌ریزی دقیقی در این خصوص شد و امسال حدود ۹۵ درصد کتاب‌ها قبل از مهرماه به دست دانش‌آموزان رسید. بیش از ۹۲ درصد معلمان نیز قبل از شروع مدارس، مکان تدریس خود را می‌دانستند.

 

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان افزود: برای اولین بار بعد از سال‌ها میزبان فوتبال نوجوانان و دانش‌آموزان بودیم. با کمترین تنش، مسابقات به پایان رسید و وزیر آموزش و پرورش نیز اعلام کرد که یکی از منظم‌ترین برنامه‌ها در سطح ملی در استان خوزستان برگزار شد.

 

وی ادامه داد: در خصوص گزارش استانداری درباره رتبه آموزش و پرورش، این گزارش را خود ما دادیم. باید تلاش بسیاری شود تا آموزش و پرورش به جایگاه واقعی خود برسد. کارهایی را آغاز کرده‌ایم اما هنوز آزمون پایه دوازدهم برگزار نشده و دو ماه دیگر باید ببینیم چقدر اقدامات انجام شده ثمر داده است.

 

وی در خصوص مسمومیت‌های سریالی مدارس نیز گفت: در خصوص اتفاقاتی که در مدارس افتاده است، اولا برای منِ آموزش و پرورشی نکته مهم، سلامت بچه‌ها است. کارگروهی تعریف شده است و هر کدام از وزارت‌های بهداشت، کشور و نهادهای دیگر در حال انجام وظایف هستند. وظیفه من این است که اگر اتفاقی بیفتد بلافاصله ورود کنم و تاکنون هیچ مصدومی که بستری چند ساعته، ۴۸ ساعته و… داشته باشد، نداشته‌ایم و بچه‌ها بلافاصله مرخص شده‌اند.

 

 

حمیدی‌نژاد افزود: پروتکل ۲۶ بندی در ارتباط با اینکه مدیران چه رفتاری در موقعیت های مسمومیت دانش آموزان داشته باشند به مدیران مدارس ارسال شده است و شیوه‌نامه مشخص کرده که مدیران در زنگ تفریح چکار کنند.

 

 

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان در پایان گفت: بحث تامین اعتبارات مدارس بسیار درست است و یکی از بحث‌های جدی ما است که مدیر مدرسه نباید دغدغه مدیر مالی باشد.

انتهای پ

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.