کد خبر : 481
تاریخ انتشار : سه شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷

یک کارشناس ارشد مسائل عراق:

مقتدی صدر بازیگری بازنده‌ است/ اظهارات آیت‌الله حائری بی‌سابقه بود

مقتدی صدر بازیگری بازنده‌ است/ اظهارات آیت‌الله حائری بی‌سابقه بود
یک کارشناس ارشد مسایل عراق با بیان این که اظهارات آیت الله حائری درباره مقتدی صدر بی سابقه بود، گفت: در حال حاضر شرایط جریان صدر را می‌توان به بازیگر بازنده ای تشبیه کرد که از فرط خشم، در حال خراب کردن زمین و میدان است

به گزارش موج زاگرس ؛سیدرضا قزوینی غرابی در پاسخ به این سوال که در پی بیانیه دوشنبه آیت الله حائری مبنی بر کناره گیری از مرجعیت و انتقاد تلویحی ایشان از مقتدی صدر در مورد ایجاد برخی اختلافات بین شیعیان در عراق ، شاهد انتشار بیانیه ای از سوی مقتدی صدر و اعلام  استعفای وی از فعالیت های سیاسی در این کشور  هستیم ، نظر شما در مورد این تحولات چیست؟ گفت: در هفته های اخیر جریان صدر شرایط خوبی را تجربه نکرد. کناره گیری از پارلمان به عنوان اکثریت پیروز و سپس لشکرکشی های خیابانی و حمله به منطقه سبز و تصرف ‌پارلمان نتوانست نتیجه ای برای آنها داشته باشد. علاوه بر اینکه اصرار به برگزاری انتخابات مجدد و کناره‌گیری همه احزاب فعلی از انتخابات جدید، نیز هیچ دستاوردی را برای وی به ارمغان نیاورد. حتی برخی طرف های خارجی از مخالفت با انتخابات جدید سخن گفتند.وی افزود : رخدادهایی مانند حمله صدری ها به ساختمان دستگاه قضایی برای تصرف آن و واکنش قابل توجه و قوی رییس دستگاه قضایی که منجر به عقب نشینی صدری ها و حتی محکومیت هایی در داخل و خارج کشور علیه این گروه شد و منجر به صدور احکام قضایی علیه برخی شخصیت های جریان صدر شد ، و پس از آن بیانیه آیت الله کاظم حائری و حمله وی به مقتدی صدر، ضربات ناخوشایندی را به این گروه ‌وارد کرد.

مقتدی صدر، بازیگر بازنده ای است که از فرط خشم، در حال خراب کردن زمین و میدان است

قزوینی تاکید کرد: در حال حاضر  شرایط جریان صدر را می‌توان به بازیگر بازنده ای تشبیه کرد که از فرط خشم، در حال خراب کردن زمین و میدان است.
این کارشناس ارشد مسایل عراق در پاسخ به این سوال که  مقتدی صدر در بیانیه خود این ادعا را مطرح کرده که آیت الله حائری این بیانیه را ننوشته است و به نوعی با توجه به توصیه آیت الله حائری به مقلدین شان مبنی بر تقلید کردن از آیت الله خامنه ای ، تلاش کرده که دعوای حوزه نجف و قم را ایجاد کند نظر شما در این ارتباط چیست ؟ خاطرنشان کرد: همین طور است. مشخصا وی با تقلیل شأن آیت الله حائری در ابتدای بیانیه خود، بیانیه این مرجع را عملا املای دیگران یعنی ایران، بدون نام بردن از آن، معرفی می کند. به نظرم در این ماجرای به خصوص، بیش از آنکه به دنبال اختلاف میان نجف و قم باشد، تلاش کرده  تا به هوادارانش القا کند که ایران و حاکمیت در حال بازی در میدان و دخالت است.

اظهارات آیت الله حائری درباره  مقتدی صدر بی سابقه بود

این روزنامه نگار عراقی در پاسخ به این سوال که  با توجه به این که مقتدی صدر خود از مقلدین آیت الله حائری بوده است، استعفای ایت الله حائری از مرجعیت و توصیه ایشان به مقلدانشان مبنی بر این که از آیت الله خامنه ای تبعیت کنند ، چه تاثیری بر جایگاه و آینده مقتدی صدر خواهد داشت ؟ خاطرنشان کرد: اظهارات آقای حائری درباره آقای صدر بی سابقه بود و ضربه بدی به او وارد کرد.

بدنه هوادارن صدر عموما مقلدان آیت‌الله حائری نیستند

وی ادامه داد: اما توجه داشته باشیم که بدنه هوادار صدر عموما مقلدان آیت الله حائری نیستند. کمااینکه صدر بیش از آنکه صبغه دینی و فقاهتی داشته باشد، صبغه ای سیاسی دارد و در قلمرو رهبران سیاسی عراق شناخته می‌شود. بنابراین به اعتقادم این ماجرا بر آینده تحولات جریان صدر اثر چندانی نداشته باشد.

منظومه فکری صدر ، در چارچوب منظومه فکری و فقاهتی نجف تعریف نشده است

قزوینی در پاسخ به این پرسش که  مقتدی صدر تاکید کرده که به دنبال مرجعیت در عراق نبوده است در حالی که  عده‌ای  معتقدند که تلاش صدر در طی این سال ها کسب جایگاه رهبری  عراق و  جانشینی آیت الله سیستانی بوده است ، نظر شما در این ارتباط چیست ؟  خاطر نشان کرد : اساسا منظومه فکری صدر ، در چارچوب منظومه فکری و فقاهتی نجف تعریف نشده است.

 صدر قائل به وجود یک مرجعیت شیعی عربی -عراقی برای عراق است

وی افزود: صدر حتی در نخستین ماه های سرنگونی رژیم بعث، در مصاحبه های متعدد نشان داد که قائل به وجود یک مرجعیت شیعی عربی- عراقی برای عراق هست و مراجع حوزه نجف را فاقد شرایط و صلاحیت می دانسته است. تقسیم حوزه به حوزه صامته و ناطقه نیز بخشی از همین رویکرد فکری خط صدری است.

جایگاه صدر محدود در میان هواداران خویش است

قزوینی  خاطرنشان کرد: هر چند در سال های اخیر ادبیات وی تغییر یافته است اما در لایه های میانی و پایینی این جریان به وضوح می‌توان رگه های قوی و استمرار آن تفکرات را همچنان دید. صدر فرد به شدت جاه طلبی است و رسانه های وابسته به او نیز تصویر رهبر عالی سیاسی و دینی و یک رهبر متمایز عراقی را از وی ترسیم می کنند. با این حال واقعیت این است که جایگاه صدر محدود در میان هواداران خویش است و از سوی دیگر مکانیسم های کسب مرجعیت اعلی و جانشینی آن نیز پیچیدگی های خاص خود را دارد که فکر کردن به قرارگرفتن صدر در این جایگاه خام اندیشی است.

انتهای پیام

ب.آ

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.