کد خبر : 166
تاریخ انتشار : شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱

مسئولان نظارتی بازار کجایند؟

کرمانشاه مقصد مرغ های قاچاق ۴۰ هزار تومانی کردستان!

کرمانشاه مقصد مرغ های قاچاق ۴۰ هزار تومانی کردستان!
هفته گذشته بود که به یکباره خبرهایی از کمبود گوشت مرغ در بازار بین مردم رد و بدل شد و دیری نپایید که این وضعیت به استان کردستان تسری پیدا کرد تا آنجا که در تمام شهرستان های استان گوشت مرغ کمیاب شد و این در حالیست که به گفته ی مدیر کل جهاد کشاورزی کردستان، در چهار ماهه اخیر 3.4 دهم درصد جوجه‌ریزی کشور مربوط به استان کردستان بوده است.

 گزارش موج زاگرس؛ هفته گذشته بود که به یکباره خبرهایی از کمبود گوشت مرغ در بازار بین مردم رد و بدل شد و دیری نپایید که این وضعیت به استان کردستان تسری پیدا کرد تا آنجا که در تمام شهرستان های استان گوشت مرغ کمیاب شد و این در حالیست که به گفته ی مدیر کل جهاد کشاورزی کردستان، در چهار ماهه اخیر ۳.۴ دهم درصد جوجه‌ریزی کشور مربوط به استان کردستان بوده است.

پس از این رویداد مسئولان دست اندرکار یکی پس از دیگری ضمن اینکه سعی داشتند آرامش را به بازار برگردانند از وفور گوشت مرغ در استان سخن گفتند اما این صحبت ها در حالی عنوان می شد که وقتی به بازار مراجعه می کردیم خبری از مرغ نبود و ویترین ها و یخچال های عرضه کننده گوشت مرغ خالی بود و مرغ فروشان می گویند در همان دقایق اول صبح مرغ تمام شد!!!

مرغ های تکه تکه شده به کیلویی ۴۰ هزار تومان برای فروش به کرمانشاه ارسال می شود

این در حالیست که مجتبی ورمقانی مدیر کل دامپزشکی کردستان می گوید که در بعضی از مغازه های مرغ فروشی در حاشیه شهر سنندج مرغ تکه تکه می شود و به قیمت ۴۰ هزار تومان برای فروش به استان های همجوار ارسال می کنند.

وی گفت: این مغازه که در کورترین نقطه حاشیه شهر سنندج قرار دارد روزانه بیش از یک تن مرغ را قطعه‌بندی کرده و برای مشتریانش در تهران و کرمانشاه ارسال می‌کند لذا  کمبود مرغ در سطح بازار دلیل اینگونه اقداماتی است که متاسفانه نظارتی بر آن وجود ندارد و به راحتی به عامل‌های خود می‌فروشند چرا که  ۱۰ خودرو حامل بالای ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلوگرم مرغ قطعه‌بندی شده طی سه روز گذشته شناسایی و توقیف شده است.

بازار مرغ در کردستان و در کشور نیز متشنج است

این در حالیست که فرید سپری مدیر کل جهاد کشاورزی استان کردستان نیز می گوید: بازار مرغ در کردستان و در کشور نیز متشنج است.

وی گفت:‌ علیرغم تمام تلاش‌هایی که صورت گرفته با وجود اینکه میزان کشتار در استان زیاد است اما با کمبود مرغ در بازار عرضه مواجه هستیم که این موضوع دلایل متعددی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان به میزان جوجه‌ریزی در سال‌جاری در استان اشاره کرد و گفت: در فروردین ماه امسال ۴ میلیون و ۱۱۹ هزار قطعه جوجه‌ریزی در استان داشته‌ایم که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۸ درصد رشد دارد.

وی اضافه کرد: این دستورالعمل موجب شد تعدادی از واحدهای تولیدی در استان نتوانند به موقع جوجه‌ریزی داشته باشند در این نتیجه این شرایط حادث شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان خاطرنشان کرد: با تصمیم‌ جدید وزارت جهاد کشاورزی و مشروط به نظارت بیشتر و اخذ تعهد در تعزیرات حکومتی میزان جوجه‌ریزی به ۷۵ درصد تقلیل پیدا کرد.

وی یادآوری کرد: به دنبال آن، دستورالعمل دیگری صادر شد، واحدهایی که زیر ۷۵ درصد تایید تخلیه از دامپزشکی ندارند نمی‌توانند جز نژاد آریا جوجه‌ریزی داشته باشند در حالیکه تعدادی از مرغداران به جوجه‌ریزی این نژاد در واحدهای تولیدی علاقه‌ای ندارند.

تعیین قیمت واقعی مرغ مستلزم برنامه‌ریزی مناسب است

خالد جعفری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان نیز خاطرنشان کرد: کردستان استانی تولیدکننده در زمینه مرغ است و باید مرغ برخی استان‌ها را تامین کند لذا تعیین قیمت واقعی مرغ مستلزم برنامه‌ریزی مناسب است.

جعفری تاکید کرد: نباید اجازه سوءاستفاده‌ بدهیم، امروز برخی مرغداران تمکین می‌کنند و به بازار استان کمک می‌کنند اما برخی‌ها از شرایط به وجود آمده سوءاستفاده می‌کنند.
وی اذعان کرد: باید برای تمام مرغداران استان شرایط یکسان فراهم شود و اگر قرار است کمکی به بازار استان شود همه باید در این موضوع سهیم باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان تصریح کرد: تائیدیه کشتار در کشتارگاه‌ها یک موضوع و نظارت بر بازار عرضه و قیمت موضوع دیگری است.

جعفری بازنگری منطقی براساس عدد و رقم در قیمت مرغ را ضروری دانست و گفت: دستگاه‌های تخصصی و نظارتی باید به یک نتیجه واحد در این حوزه برسند و رقم و عدد قیمت عرضه مرغ در بازار مشخص شود.

انتهای پیام/کرد تودی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.