کد خبر : 2164
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۳

گلایه شدید از افزایش قیمت پیاز در خوزستان

گلایه شدید از افزایش قیمت پیاز در خوزستان
روند صعودی قیمت پیاز این روزها در خوزستان به قدری سرعت گرفته که بسیاری از خانواده‌ها قادر نیستند مطابق با نیاز خود ، این کالای پرمصرف را خریداری کنند.

افزایش غیرمترقبه قیمت پیاز در یک هفته اخیر ناخرسندی بسیاری از خانوارهای خوزستانی را به دنبال داشته و مردم خواستار جلوگیری از نوسان شدید قیمتی محصولات کشاورزی به ویژه محصولات پرمصرف شدند.

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد قیمت هرکیلوگرم پیاز قرمز درجه یک در بازار خرده فروشی اهواز بین ۲۹۰ تا ۳۰۰ هزار ریال عرضه می شود که در مقایسه با ۲ ماه پیش تقریبا سه برابر شده است.قیمت هر کیلوگرم پیاز زرد نیز بین ۱۷۰ تا ۱۹۰ هزار ریال نیز به فروش می‌رسد.

اینکه چه عواملی باعث افزایش سرسام آور قیمت پیاز شده مشخص نیست ولی برخی دست اندکاران محصولات کشاورزی می گویند تغییر فصل و کمبود تولید این محصول و صادرات آن در افزایش سریع این محصول کشاورزی موثر بوده است.

پیاز مصرفی خوزستان در این فصل از استان های آذربایجان شرقی ، کرمانشاه و دیگر مناطق کشور تامین می‌شود که دوری مسافت تولید تا مصرف و گرانی هزینه حمل ونقل نیز در قیمت بالای آن تاثیر داشته است.

قیمت عمده فروشی پیاز قرمز درجه یک در میدان تره بار اهواز نیز روز سه‌شنبه ۲۲۰ هزار ریال نرخ گذاری شده است.

 

قیمت بالاتر از ۲۵۰ هزار ریال برای هرکیلوگرم پیاز تخلف است

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت:قیمت بالاتر از ۲۵۰ هزار ریال برای هرکیلوگرم پیاز درجه یک قرمز در بازار خرده فروشی تخلف است.

علی رحم کریمی با تایید افزایش غیرمتعارف قیمت انواع پیاز به ویژه پیاز قرمز در خوزستان و کلانشهر اهواز افزود: چندین گروه بازرسی برای نظارت بر بازار پیاز فعال شده تا قیمت پیاز در محدوده ۲۵۰ تا ۲۶۰هزار ریال فراتر نرود.

وی گفت:بیشتر پیاز مصرفی خوزستان در این فصل از شهرستان بناب در استان آذربایجان شرقی تامین می‌شود بنابراین دوری مسافت تولید تا مصرف بر قیمت این محصول موثر است.

معاون توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه تعیین قیمت دستوری پیاز ممکن است به گرانی بیشتر این پیاز و نقصان در ورود این محصول پرمصرف منجر شود خواستار خرید این محصول منطبق با نیاز خانوار شد.

کریمی افزود: قیمت هرکیلوگرم پیاز درجه یک قرمز در سامانه خرید اینترنتی بازرگام ۲۳۰هزار ریال است و خانواده‌ها می‌توانند از این سامانه، خرید مورد نیاز خود را انجام دهند.

 

پیاز خوزستان بهاره خوزستان فروردین وارد بازار می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان اینکه هم اکنون فصل تولید و برداشت پیاز در خوزستان نیست گفت: پیاز سفید بهاره خوزستان فروردین ۱۴۰۲ از مزارع شمال خوزستان برداشت می‌شود.

تورج نوروزی ، سطح زیرکشت پیاز در خوزستان را بین سه تا پنج هزار هکتار بیان کرد و افزود: عمده پیاز تابستانه خوزستان در رامهرمز تولید می شود که همگی آن به مصرف رسیده و اکنون چیزی از این محصول در انبارها وجود ندارد.

وی گفت: بیشتر پیاز تولیدی خوزستان به صورت “تازه خوری” مصرف می‌شود و قابلیت چندانی برای ذخیره سازی در سردخانه‌ها را ندارند.

نوروزی ابراز امیدواری کرد با اعمال تعرفه گمرکی ، صادرات این محصول به کشورهای همسایه محدود شود تا قیمت پیاز در بازار به نقطه تعادل برسد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی خوزستان یکی از دلایل نوسانات قیمتی محصولات کشاورزی رعایت نکردن الگوی کشت در هر منطقه و افزایش یا کاهش شدید محصولات بیان کرد.

به گزارش ایرنا در ماه‌های اخیر قیمت برخی محصولات کشاورزی در خوزستان همچون گوجه فرنگی ، هویج و مرغ تازه با کاهش قیمتی و برخی نظیر سیب زمینی با افزایش قیمت رو به رو بوده است.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵ میلیون تُن محصولات کشاورزی و باغی و تولید بیش از ۱۳۰محصول از حیث کمیت و تنوع تولیدات در جایگاه نخست کشوری قرار دارد.

مسوولان جهادکشاورزی خوزستان می گویند این استان می‌تواند به راحتی غذای ۳۰میلیون نفر را تامین کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.