کد خبر : 1870
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷

ارایه خدمات دندانپزشکی و چشم پزشکی رایگان در دزفول

ارایه خدمات دندانپزشکی و چشم پزشکی رایگان در دزفول
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: بنیاد خیریه نوآوران سلامت با تجهیزات کامل و اتاق عمل سیار به مدت سه ماه در باغچه بان بخش شهیون دزفول مستقر می‌شود و اقدام به ارایه خدمات دندانپزشکی، چشم پزشکی و عمل حراجی رایگان در این منطقه محروم خواهد کرد.

به گزارش موج زاگرس،   مهدیه توکلی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بنیاد خیریه نورآوران سلامت مجوز لازم را از وزارت بهداشت اخذ کرده و به مناطق محروم استان‌های مختلف کشور سفر می‌کند.

وی ادامه داد: این بنیاد به دعوت رییس دانشگاه علوم پزشکی دزفول همراه با تیم تخصصی و فوق تخصصی چشم پزشکی و دندانپزشکی به این شهرستان سفر می‌کنند و از اول دی ماه در منطقه باغچه بان مستقر می‌شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: صفر تا ۱۰۰ خدمات چشم پزشکی و دندانپزشکی حتی عمل‌های جراحی و ارایه عینک به بیماران مناطق محروم شهرستان دزفول به صورت رایگان ارائه می‌شوند.

وی با بیان اینکه این تیم تخصصی محدودیتی در تعداد بیمار و خدمتی که به بیماران ارائه می‌شود، ندارند، افزود: سه تریلر تجهیزات در باغچه بان مستقر می‌شود و حدود ۴۰ یا ۵۰ نفر طی مدت ۹۰ روز اقامت در دزفول با بالاترین امکانات و استانداردها، خدمات رایگان ارایه می‌کنند و ضمن انجام عمل‌های جراحی، عارضه‌ها را نیز برطرف می‌کنند.

توکلی گفت: طی هماهنگی انجام شده با کمیته امداد، بهزیستی و آموزش و پرورش، شناسایی بیماران در حال انجام است که برای ارایه خدمات رایگان به این گروه معرفی خواهند شد.

وی افزود: گروه هدف برای این تیم پزشکی دانش آموزان و مادران باردار هستند؛ برای چشم پزشکی نیز هماهنگی لازم برای بیماریابی افراد بالای ۴۰ سال که نیازمند عمل جراحی هستند در حال انجام است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول بیان کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده، این گروه روزانه ۸۰ بیمار در چشم پزشکی و ۴۰ بیمار در دندانپزشکی ویزیت خواهند کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه تجهیزات این گروه ثابت و در باغچه بان مستقر است، بیماران سایر بخش‌ها و مناطق محروم از جمله سردشت، حاشیه شهر، پیام نور، زیباشهر، ولی آباد و مدرس که شاخص‌های سلامت پایینی دارند، شناسایی و برای درمان به این نقطه ارجاع داده می‌شوند.

توکلی اظهارداشت: مراقبان سلامت و بهورزان در مدارس نیز دانش آموزان را معاینه و افراد نیازمند به ویزیت و عمل جراحی را به محل استقرار پزشکان بنیاد خیریه نوآوران سلامت در باغچه بان منتقل می‌کنند.

وی با بیان اینکه کمیته امداد خواستار غربالگری و شناسایی بیماران تمام افراد تحت پوشش شهر و روستا شده که مورد استقبال قرار گرفته است، افزود: هدف ما حاشیه شهر است که نیازمند حمایت بیشتری هستند؛ امیدواریم با کمک دستگاه‌های دیگر بتوانیم افزون بر هفت یا هشت هزار بیمار از این خدمات رایگان بهره مند شوند.

طرح پزشک خانواده در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر دزفول فعال است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول همچنین با اشاره به آغاز طرح پزشک خانواده از سال ۱۳۸۴ در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و عشایر گفت: این طرح اکنون در روستاها و شهرهای زیر۲۰ هزار نفر شهرستان دزفول در حال اجرا است و تیرماه تکمیل می‌شود.

وی افزود: ممکن است در برخی ایام سال چند ماه کمبود مقطعی پزشک داشته باشیم که به دنبال آن هستیم این مشکل را نیز برطرف کنیم.

توکلی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی دزفول خود دانشجوی پزشکی پرورش می‌دهد، اظهارداشت: دانش آموختگان آذرماه این دانشگاه که تعهد خدمتی در دزفول دارند، قرار است ۲ برابر مدت تحصیل خود را در دزفول بمانند در واقع باید ۱۴ سال در این شهرستان خدمت کنند.

وی ادامه داد: حدود ۴۵ پزشک باید در روستاهای دزفول حضور داشته باشند که تعدادی کمبود داریم و با فارغ التحصیلان این پزشکان مشکل کمبود پزشک برطرف می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول با بیان اینکه نیمه دوم سال ۱۴۰۲، افزون بر ۲۰ پزشک متعهد طی چند مرحله فعالیت خود را در شهرستان آغاز می‌کنند، گفت: دزفول دومین شهر استان خوزستان است که جمعیت حاشیه نشین بالایی دارد.

وی افزود: با توجه به ضعیف بودن شاخص‌های بهداشتی در مناطق حاشیه‌ای، برای هر ۲ هزار و ۵۰۰ نفر یک مراقب سلامت در نظر گرفته شده و تمام خدمات بهداشت روان، تغذیه، مادر و کودک توسط این مراقبان سلامت انجام می‌شود.

توکلی بروز مشکل در اجرای طرح پزشک خانواده شهری در شهرهایی از استان مازندران را یادآور شد و بیان کرد: قرار است این طرح در سال ۱۴۰۲ اجرا شود البته سازمان بیمه سلامت با برخی پزشکان شهری وارد قرارداد شده و جمعیتی را تحت پوشش قرار داده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.