کد خبر : 3377
تاریخ انتشار : دوشنبه ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۲

رفع چالش‌های موزه مردم شناسی شهرستان حمیدیه ضروری است

رفع چالش‌های موزه مردم شناسی شهرستان حمیدیه ضروری است
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حمیدیه موزه مردم شناسی این شهرستان را یک ظرفیت مطلوب در حوزه میراث و گردشگری دانست و بر ضرورت رفع چالش‌های پیش‌رو به منظور حفظ و نگهداشت این موزه تاکید کرد.

به گزارش موج زاگرس؛  حسن بهداد روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاراظهارکرد: طی سالهای اخیر، موزه مردم شناسی شهرستان حمیدیه شامل مجموعه‌ای از اشیاء و وسایل تاریخی مختلف که در زندگی مردم قدیم کاربرد داشته؛ فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه این اشیا بیشتر ابزار کشاورزی، فرش‌های دست باف، لباس، شمشیر و زیرورآلات هستند ادامه داد: جمع آوری بیش از پنج هزار انواع وسایل و ابزار قدیمی در مدت ۳۸ سال توسط ” خلیل دحیمی” مجموعه دار خوزستانی انجام شده و در قالب موزه مردم شناسی در معرض دید عموم قرار گرفته است.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حمیدیه با اشاره به اینکه مجموعه های تاریخی در اختیار اشخاص باید از مجوزهای قانونی برخوردار باشند بیان داشت: مجوز فعالیت مجموعه دار شهرستان حمیدیه، تحت عنوان “مجموعه داری مردم شناسی مردم عرب خوزستان” از طرف وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کشور صادر شده است.

وی ادامه داد: ابزار و وسایل این مجموعه که بخش بزرگی از فرهنگ و سنت مردم استان خوزستان را دربر گرفته، در یک واحد مسکونی استیجاری به نمایش گذاشته شده است.

بهداد با بیان اینکه مالک این ملک هم‌اکنون مطالبه ملک خود را دارد گفت: در این شرایط، مجموعه‌دار باید نسبت به تخلیه محل این موزه مردم شناسی اقدام کند.رییس اداره میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان حمیدیه خاطرنشان‌کرد: مجموعه مسولان محلی از جمله فرمانداری و این اداره، در تلاش هستند تا از اماکن و ساختمان‌های دولتی برای ادامه فعالیت این موزه استفاده کنند.

وی بیان‌داشت: خلیل دحیمی به عنوان مجموعه‌دار این آثار تاریخی که برخی از آن‌ها به چند صد سال قبل برمی‌گردد؛ زمینی را در تملک دارد که بناست بعد از انجام مراحل و فرآیند استعلام‌های مربوطه، فرآیند احداث موزه مردم شناسی شهرستان حمیدیه در این محل آغاز شود.

بهداد تاکید کرد: از شهرداری حمیدیه خواسته شد تا فرآیند بررسی درخواست و انجام استعلام‌های مربوط به احداث این موزه را تسهیل کند.

بر اساس این گزارش، موزه مردم شناسی شهرستان حمیدیه به همت خلیل دحیمی یکی از فعالان و علاقمندان حوزه میراث فرهنگی و با حمایت‌های اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حمیدیه راه اندازی شده است. به طور کلی اشیاء موزه مردم شناسی که جهت معرفی طرز زندگی و هنر مردم در معرض نمایش قرار داده شده است، شامل شیوه زندگی، کشاورزی، هنر و … است.

در فضای این موزه همچنین کارگاه‌های آموزشی آشنایی با میراث مردمان مناطق مختلف، ویژه دانش آموزان و علاقمندان برگزار می‌شد.

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.