کد خبر : 2397
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۹:۵۸

مرمت بقاع تاریخی سادات آل تفاخ شوش نیازمند ورود «خیرین»

مرمت بقاع تاریخی سادات آل تفاخ شوش نیازمند ورود «خیرین»
مجموعه "بقاع سادات" در جنوب‌شرقی شهرستان شوش و در منطقه آهودشت قرار دارد و از توابع بخش مرکزی شهرستان تازه‌تأسیس کرخه محسوب می‌شود.

به گزارش موج زاگرس،    روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، علی بویری روز شنبه با اشاره به بازدید برخی مسوولان شهری از بقاع تاریخی سادات آل‌تفاخ افزود: مجموعه بناهای بقاع سادات آل‌تفاخ از جمله آثار تاریخی متعلق به دوره قاجار در شهرستان تازه تأسیس کرخه و بر یک تپه تاریخی در مرکزیت روستای حمیلا «لگیطه» واقع شده‌اند.
وی ادامه داد: باتوجه به مستندات، شاخص‌های تاریخی و بررسی ارزش‌های معماری، سرانجام این بنا در سال ۱۳۸۹ در فهرست آثار میراث ملی به ثبت رسید و طی سال‌های گذشته تاکنون، با نظر کارشناسان فنی، نسبت به مستندنگاری، آسیب‌شناسی و ارائه طرح مرمت و حفاظت اضطراری اقداماتی صورت گرفت که باتوجه به ارزشمندی و جایگاه مذهبی این بنا، موضوع مرمت و حفاظت اضطراری این اثر هم‌اکنون به طور جدی در دست پیگیری است.
سرپرست میراث فرهنگی شوش به نقش موثر مشارکت‌های مردمی در نگهداری، حفاظت و بقای ابنیه تاریخی اشاره کرد و گفت: با پیگیری و هماهنگی‌های صورت‌گرفته با اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان، در جریان آخرین بازدید کارشناسی مقرر شد، با اهتمام فرماندار و جلب مشارکت‌های مردمی و متولیان این آرامگاه تاریخی که از نوادگان سادات تفاخ ساکن در منطقه حمیلا هستند، اقدامات حفاظتی اولیه با نظارت و کارشناسی اداره میراث‌فرهنگی انجام شود. ‌
وی افزود: قرار است در مرحله نخست، پاکسازی محدوده آرامگاه، خواناسازی محیط پیرامون، گردآوری مستندات، تجهیز کارگاه، تهیه مصالح و معرفی و بکارگیری نیروی انسانی متخصص با مشارکت و محوریت متولیان ساکن در روستا و اجرای مراحل حفاظت پس از ارائه طرح توسط میراث‌فرهنگی‌ انجام شود.
بویری از دقت‌نظر فرماندار کرخه در حوزه مسائل مربوط به میراث‌فرهنگی و حمایت‌های جدی وی قدردانی کرد و گفت: شناسایی، حفاظت و ساماندهی آثار و محوطه‌های تاریخی و استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها با هدف رشد و ارتقای کیفی حوزه گردشگری و جذب گردشگر در مناطقی مانند آهودشت، در توسعه پایدار این منطقه و دیگر مناطق شهرستان تازه‌تأسیس کرخه نقش اساسی خواهد داشت.

وی افزود: امید است با پشتکار و همت مضاعف مسئولان و جامعه محلی بتوانیم در مسیر حفاظت و صیانت از ارزش‌های میراث‌فرهنگی گام‌های مؤثر برداریم.
مجموعه “بقاع سادات” در جنوب‌شرقی شهرستان شوش و در منطقه آهودشت قرار دارد و از توابع بخش مرکزی شهرستان تازه‌تأسیس کرخه محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.