کد خبر : 6206
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۳:۳۳

پیام نوروزی رئیس دانشگاه فرهنگیان دزفول/تبریک تلفیق سنت و دین و ترکیب دو بهار

پیام نوروزی رئیس دانشگاه فرهنگیان دزفول/تبریک تلفیق سنت و دین و ترکیب دو بهار
رئیس دانشگاه فرهنگیان مرکز شیخ انصاری دزفول در پیامی نوروزی، تلفیق سنت و دین را تبریک گفت.

به گزارش موج زاگرس؛ ناصرپور در پیام تبریک نوروزی خود ضمن پرداختن به ریشه نوروز باستانی نزد ایرانیان و ماه رمضان بعنوان ماه بهار قرآن، تلفیق سنت و دین را به هموطنان تبریک گفت.

بسم الله الرحمن الرحیم

نوروز یعنی روز نو که نشانگر زندگی نو و حیات جدید است، و شاید کلمه عید هم به معنای معاد باشد و به قول ادبا مصدر میمی از عود، به معنی بازگشت یا اسم زمان و مکان از آن باشد، به معنی باز گشتن به همان مکان و زمان اول خود. زیرا گیاهان، درختان و طبیعت دوباره به همان حالت و مکانی که در گذشته‌ که بوده اند باز می‌گردند، و عبارتی نو می‌شوند. که یاد آور معاد، و تذکر به انسان است که او نیز باید این چنین باشد، یعنی زندگی جدید و نوینی را شروع و کینه‌ها، آلودگی‌ها، بد اخلاقی‌ها، ناراحتی‌ها، دشمنی‌ها و…
را دور بریزد و به جای آن خوش بینی، پاکی، خوش اخلاقی، خوشحالی و شادمانی، درستی و … را جای گزین آن کند به عبارتی هم خانه تکانی ظاهری«مدبر اللیل و النهار » و هم خانه تکانی« مقلب القلوب و محول حول والاحوال» باطنی کند و این آن چیزی است که سنت و دین را با هم آمیخته می‌کند، چون بعضی سنت‌های خوب در شمار اموری هستند که اسلام به آنها تاکید دارد مثل: نظافت و خانه تکانی که در سنت عید است. و اسلام آن را از ایمان می‌داند و مهر محبت و دید و باز دید با یکدیگر به خصوص با خویشاوندان در نوروز، که دراسلام تحت عنوان صله رحم از آن یاد، و بر آن تاکید شده که در نوروز به اوج خود می‌رسد. و این باعث از بین بردن کینه‌ها و کدورت‌ها می‌شود و اسلام نیز آن را موجب پاکی عمل، رشد مال و دارایی، رفع بلا، آسانی حساب، تاخیر در مرگ، نگهداری از گناه، ذلت دشمن، حسن خلق، محبوبیت بین اهل و عیال، طولانی شدن عمر و موجب افزایش حسنات می داند. و بعضی از نماد های سفره عید مانند آب که نشانه پاک بودن زندگی وزنده بودن هرچیزی به ان است و در قرآن هم بر همین تاکید شده«وجعلنا من الماء کل شی حی» و آیینه که نشانه یک رویی و صداقت و عدم ریاست که اسلام از آن نهی کرده، یا ماهی که نشانگر حرکت، تحرک و پویایی و عدم ایستایی است و اسلام نیز انسان را در گرو اعمال و پویاییش می داند« کل نفس بما کسبت رهینه»، یا سکه که نماد دارایی ومال و اقتصاد است که در اسلام نیز برآن تاکید شده« ان لیس للانسان الا ما سعی»، و سیر که نماد میکروب زدایی و مناعت طبع است که اسلام بر تهذیب درون وتطهیر برون و عزت ومناعت طبع تاکید دارد، و سیب که نماد زایش، باروری و تندرستی خانواده از گزند آسیب وبیماری است که اسلام هم سلامت را یکی از نعمت هایی می داند که قدر آن ناشناخته است و سماق که نماد صبر و برد باری و تحمل دیگران است که در اسلام به آن توصیه شده است «تواصوا بالصبر» و همچنین سمنو که نماد فزونی نعمت و برکت زندگی است و سنجد که نماد عشق انسان ها به یکدیگر است مورد تاکید دین است به گونه ای که پیامبر(ص) دین را جز حب و دوستی نمی داند« هل الدین الا الحب» و این ها همان خواسته ها و تاکیدات دین است.
علاوه بر آن، بر اساس برخی محاسبات ریاضی و نجومی جریان غدیر سال دهم هجری در روز ۲۷ اسفند بوده و پیامبر نیز در سرزمین غدیر سه روز جهت بیعت گرفتن درنگ کرده پس نوروز سال دهم هجری همزمان با غدیر است بنابراین نوروز در واقع تلفیق دو عید نوروز و غدیر، و تلفیق سنت و مذهب است. و به عبارتی عید دوم مکمل همان عید اول است، چرا که دین نزد خداوند اسلام است و بس. چون بر اساس آیات قرآن همه ادیان به اسلام ختم می شود و دین زردشت هم به اسلام ختم شده است و بهار امسال هم همزمانی دو بهار، بهار طبیعت و بهار قرآن،که ترکیبی است مبارک، و جای دو تبریک دارد. بنا براین ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات این عید مبارک باستانی را خدمت همه مردم ایران، مسلمانان، استادان، همکاران، دانشگاهیان، دانشچویان ، دانشجو معلمان، فرهنگیان، معلمان تبریک گفته و از خداوند منان سلامتی، سربلندی، سعادت، سروری، سیادت، سرافرازی، سرفرازی آرزو می کنم.
حسین ناصرپور
دانشگاه فرهنگیان مرکز شیخ مرتضی انصاری دزفول

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.