کد خبر : 2161
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۶

گزارش: خدمات «دولت سیزدهم» در خوزستان

گزارش: خدمات «دولت سیزدهم» در خوزستان
دولت سیزدهم با چشم انداز و افق دیدِ به ثمر رساندن اقداماتی ماندگار، ریل گذاری سیاست‌های عملیاتی خود را در خوزستان تنظیم کرده که بر اساس آن تاکنون اقدامات موثر و ملموسی برای مردم این استان به ثمر رسیده است.

به گزارش موج زاگرس،  حل مشکل شرکت نیشکر هفت تپه پس از ۶ سال، اجرای ابرپروژه آبرسانی غدیر، اصلاح شبکه جمع‌آوری فاضلاب و تاسیسات تصفیه فاضلاب استان، وصول بیش از ۵۰ هزار میلیارد ریال عوارض آلایندگی، رفع تنش آبی، بازسازی مناطق زلزله زده اندیکا، کسب رتبه نخست تولید و خرید تضمینی گندم در کشور، افتتاح بیمارستان علوی آبادان، افتتاح مگا آی‌سی‌یو بیمارستان گلستان اهواز و … بخشی از اقدامات و خدمات ماندگاری است که از شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون در استان خوزستان رقم خورده است.

براساس اقدامات به نتیجه رسیده می‌توان گفت در یکسال اخیر بخش عمده تمرکز استانداری به عنوان نماینده عالی دولت در خوزستان معطوف به حل ابرچالش‌ها و مشکلات کلان استان بوده که در سال‌های قبل روند توسعه استان را متوقف کرده بودند. خوشبختانه با رفع این چالش‌های دیرینه، علاوه بر احیای اعتماد و امید در مردم، استان خوزستان مجدد در مسیر توسعه‌ای که برای آن ترسیم شده قرار گرفته است.
به گفته کارشناسان اقدامات مدیریتی صورت گرفته در خوزستان حاکی از این است که نه تنها بن بستی برای رسیدن خوزستان به توسعه وجود ندارد بلکه برای همه مشکلات و معضلات راهکارهای علمی و عملی وجود دارد.
ناگفته نماند که استان خوزستان در یکسال اخیر از بحران‌های طبیعی و غیر طبیعی بی‌بهره نبوده است و اقدامات توسعه‌ای و زیرساختی صورت گرفته در کنار مقابله با بحران‌های پیش آمده بوده است.
همزمان با آغاز فعالیت دولت سیزدهم و منصوب شدن استاندار ویژه خوزستان در شهریور ۱۴۰۰، استان خوزستان در تنش آبی قرار داشت و بخش عمده‌ای از روستاها در بی آبی به سر می‌بردند و کشاورزان و دامداران به علت تنش آبی و خسارت هایی که در سال‌های قبل به آنها وارد شده بود اعتراض داشتند، از سوی دیگر وضعیت نابسامان شرکت نیشکر هفت تپه و پرداختن نشدن مطالبات کارگران این شرکت و کارگران شهرداری‌های سراسر استان نارضایتی وسیعی را در استان ایجاد کرده بود؛ در کنار این اتفاقات وقوع زلزله در اندیکا و ریزش برج متروپل آبادان از دیگر بحران‌هایی بود که در حدود یکسال فعالیت دولت سیزدهم، در خوزستان به وقوع پیوست.

با مدیریت و برنامه ریزی نماینده عالی دولت در استان، امروز می‌توان رفع بخش عمده‌ای از مشکلات زیرساختی خوزستان را شاهد بود. مشکلات و تنش‌های کارگری در سطوح مختلف که زمانی به یک اتفاق ناخوشایند روزمره برای استان تبدیل شده بودند با پیگیری‌ مستمر، تقریبا از استان رخت بستند و امروز در خوزستان آرامشی نسبی را در بخش‌های مختلف استان می‌توان شاهد بود که ناشی از اقدامات صورت گرفته دولت است.

گشودن گره کور هفت تپه پس از ۶ سال
شرکت نیشکر هفت تپه در چند سال اخیر با مشکلات و نابسامانی‌های پیچیده ای رو به رو بود به طوری که اعتراضات روزانه کارگران این شرکت، پرداخت نشدن مطالبات آنان، تعطیلی کارخانه و وجود سوء مدیریت در روند کاری این شرکت، مشکلات و ناآرامی‌هایی را برای استان رقم زده بود.
پس از انتخاب استاندار ویژه خوزستان از سوی رییس جمهور، حل اساسی مشکل این شرکت در دستور کار قرار گرفت. در این راستا در ۱۸ مهر ۱۴۰۰ با پیشنهاد استاندار در نشست مشترک هیات دولت و قوه قضاییه، شرکت هفت‌تپه به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی استان واگذار شد و مشکلات این شرکت پس از گذشت ۶ سال مشکلات این شرکت حل، مطالبات کارگران پرداخت، و بازسازی کارخانه و انجام کشت جدید نیز انجام شد.

تغییر الگوی کشت و کسب رتبه نخست تولید و خرید گندم در کشور
یکی از نخستین اقدامات دولت در پاییز پارسال در خوزستان تغییر الگوی کشت و مدیریت معضل خشکسالی و تنش آبی بود. به این ترتیب با وجود کاهش ۲۱ درصدی بارندگی در خوزستان و مشکلات آبی در حوضه آبریز کرخه، میزان تولید گندم در استان نسبت به سال پیش از آن ۲۴ درصد افزایش یافت و بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن خرید تضمینی گندم از کشاورزان انجام شد که موجب گردید استان خوزستان با وجود خشکسالی رتبه نخست کشور در تولید و خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص دهد.

خدمات ماندگار دولت سیزدهم در خوزستان

اجرای طرح بزرگ تامین آب آشامیدنی غدیر در کمتر از یکسال
بی‌آبی و نبود دسترسی مردم برخی مناطق خوزستان به آب آشامیدنی سالم یکی از معضلاتی بود که در چند سال‌ اخیر مشکلات فراوانی را برای مردم این استان ایجاد کرده بود به طوری که پایین بودن کیفیت و کمبود آب آشامیدنی در برخی شهرها و روستاها در نقاط مختلف استان در چند سال اخیر نارضایتی‌های مردمی را به دنبال داشت. نبود توجه به مطالبه به حق مردم برای داشتن آب شرب مناسب و رها شدن پروژه‌های آبرسانی موجب شده بود که رهبر معظم انقلاب نیز چندین بار در دولت قبل نسبت به این مساله گلایه کنند.
طرح آبرسانی غدیر از جمله طرح‌های رها شده در دولت قبل بود که اجرای آن در مدت زمان ۱۰ سال معطل مانده بود. با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این طرح به عنوان یکی از مصوبات سفر دولت به خوزستان، در کمتر از یکسال در یازدهم شهریور ۱۴۰۱ به بهره‌برداری رسید. بر اساس این طرح، ۵۲ درصد جمعیت استان شامل ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در شهرها و روستاهای مرکز، غرب و جنوب خوزستان از آب باکیفیت و سالم بهره‌مند شدند.

خدمات ماندگار دولت سیزدهم در خوزستان

تامین و پایداری آب ۱۷۰۰ روستا
در سال‌های گذشته یکی از معضلات خوزستان کمبود آب شرب در بیشتر روستاها بود که سبب تنش اجتماعی زیادی شد و به طور مستمر در سطح ملی نیز منعکس می‌شد. با اقدامات شبانه روزی صورت گرفته در استان، از پارسال تاکنون یک هزار و ۷۰۰ روستا از آب شرب با کیفیت و پایدار برخوردار شدند که از این تعداد ۹۵۰ روستای آن قبلا فاقد شبکه آب شرب بودند و آب شرب ۷۵۰ روستا نیز پایدار شد.

وصول پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی
با پیگیری استاندار خوزستان، پرداخت عوارض آلایندگی به استان پس از گذشت سال‌ها محروم ماندن مردم این استان از حق طبیعی خود با اهتمام دولت سیزدهم در مرداد امسال تحقق یافت و ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار آلایندگی در اختیار استان قرار گرفت.
در این راستا ۸۷ شهر، ۲ هزار و ۱۷ روستای دارای دهیاری و ۲ هزار و ۲۶ روستای فاقد دهیاری از این حق آلایندگی به منظور توسعه متوازن بهره‌مند شده‌اند و این اتفاق یک تحول اساسی را در بحث زیرساخت شهری و روستایی خوزستان رقم می‌زند.
البته در گام نخست دریافت این مبلغ، ۴۰ درصد آن به معوقات کارگرانی که حتی بیش از یکسال حقوق نگرفته بودند اختصاص یافت و تمامی مطالبات کارگران شهرداری‌ها در سراسر استان پرداخت شد. ۶۰ درصد دیگر این مبلغ نیز در حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برای رفع مشکلات شهری و روستایی که سال‌ها به دلیل کم کاری و بی‌تدبیری رها شده بود واریز شد. تکمیل مسیر رفت و برگشت تقاطع غیر همسطح دانشگاه شهید چمران اهواز که در چند سال اخیر مشکلات عدیده ای را در آن منطقه ایجاد کرده بود و تکمیل نشدن آن تردد در منطقه لشکر آباد اهواز را مختل کرده بود به تازگی به بهره‌برداری رسید.

خدمات ماندگار دولت سیزدهم در خوزستان

احداث و اجرای طرح‌های تکمیل شبکه فاضلاب
یکی از اقدامات اساسی در خوزستان رفع مشکلات شبکه فاضلاب شهرها با مرکزیت شهر اهواز بود. اصلاح شبکه جمع‌آوری فاضلاب اهواز، در ۶ ماه با یک طرح ضربتی انجام شد. این اقدام در راستای تکمیل طرح جامع فاضلاب که بنا است تا پایان سال ۱۴۰۲ به اتمام برسد، انجام شده است.

با اجرای این طرح ضربتی بخش عمده مشکلات فاضلاب شهر اهواز که سال‌ها زندگی مردم را مختل کرده بود تا حد زیادی برطرف شده است. با اجرای طرح فاضلاب شهر اهواز، از ۲۴ نقطه ورودی فاضلاب به رودخانه کارون، ۱۹ نقطه مسدود و به سمت تصفیه خانه‌های فاضلاب هدایت می‌شود.
همچنین تصفیه خانه‌های فاضلاب شرق اهواز و شهر شادگان در یکسال گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفتند. تا پایان سال‌۱۴۰۲، بتدریج تصفیه خانه فاضلاب شهرهای آبادان، خرمشهر، بندر امام خمینی(ره) و ماهشهر نیز براساس زمانبندی به اتمام خواهند رسید و آب حاصل از این تاسیسات در اختیار بخش کشاورزی و صنایع قرار می‌گیرد.

خدمات ماندگار دولت سیزدهم در خوزستان

توسعه راه‌ها و حمل و نقل
مساله راه‌ها و جاده‌های ارتباطی خوزستان از دیگر اقداماتی است که در یک سال اخیر با جدیت دنبال شده است. جاده “گردنه جریک” که ۲ شهرستان ایذه و مسجدسلیمان را به یکدیگر متصل می‌کند با یک اقدام ضربتی چهار ماهه تکمیل و به بهره‌برداری رسید و با این اقدام مسیر ۱۴۶ کیلومتری به ۸۲ کیلومتر در مسیر جدید کاهش یافت.
دو جاده راهبردی “دهدز ـ چهار محال و بختیاری ـ اصفهان” و “رامهرمز ـ بهبهان ـ فارس” نیز در حال تکمیل هستند که در دو سال آینده به بهره‌برداری کامل خواهند رسید. البته بخش‌هایی از این ۲ راه اصلی که استان‌های مرکزی و شرقی کشور را به خوزستان متصل می‌کنند در یکسال اخیر مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

خدمات ماندگار دولت سیزدهم در خوزستان

بازسازی اندیکا پس از زلزله؛ سریع‎ترین بازسازی کشور
وقوع زلزله در استان چهارمحال و بختیاری در مهر پارسال، شهرستان اندیکا در خوزستان را نیز تحت ‌تأثیر قرار داد. یک روز پس از وقوع زلزله ، ارزیابی خسارت‌ها توسط دستگاه‌های متولی، اقدامات لازم برای بازسازی صورت گرفت.

با تامین اعتبار توسط دولت، کار بازسازی مناطق آسیب‌دیده این شهرستان توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با سرعت شروع شد و با توجه به پراکندگی، میزان و سطح تخریب‌ها در این منطقه می‌توان از آن به‌عنوان یکی از سریع‌ترین بازسازی‌ها در کشور نام برد.

احداث ۷۰۰ واحد مسکونی، ۴۰۰ جایگاه دام و بازسازی جاده “قلعه خواجه به سرشط” از اقداماتی است که در مدت یک سال در این منطقه در کنار اقدامات و طرح‌های محرومیت زدایی انجام شده است.

خدمات ماندگار دولت سیزدهم در خوزستان

 

متروپل
حادثه ریزش ساختمان متروپل از جمله حوادث سخت و سنگینی بود که دوم خرداد امسال در آبادان به وقوع پیوست. با حضور مسوولان از جمله وزیر کشور، در نخستین ساعات وقوع حادثه و سازماندهی امور، در کوتاه‌ترین زمان نیروهای امدادی، عملیاتی و ماشین آلات مورد نیاز از سطح استان به محل حادثه اعزام شدند و عملیات امداد و نجات و با آوار برداری آغاز شد.
با استقرار ۱۱ گروه تخصصی در محل و بسیج کلیه امکانات مورد نیاز، آواربرداری و خروج اجساد از زیر آوار در کوتاه ترین زمان ممکن صورت گرفت و این حادثه که ابعاد آن بزرگتر از پلاسکو ارزیابی شده در مدت زمان ۱۲ روز به پایان رسید.

 

خدمات ماندگار دولت سیزدهم در خوزستان

بهره‌برداری از فولاد جهان‌آرا و آغاز عملیات اجرایی نیروگاه برق هسته‌ای
در کارنامه تولیدی و اقتصادی دولت در استان نیز اقدامات خوبی در کنار دیگر اقدامات زیرساختی به ثمر رسیده که از جمله آنها می‌توان به بهره‌برداری از کارخانه فولاد جهان آرا در شهرک صنعتی خرمشهر با ظرفیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن اشاره کرد.

فازهای دوم و سوم کارخانه روغن کشی و صنایع جانبی خلیج فارس در بندر امام خمینی(ره) که موجب سه برابر شدن تولید این کارخانه از ۲ هزار تن به ۶ هزار تن شد نیز با سرمایه‌گذاری ۱۱۴ میلیارد تومان مورد بهره برداری قرار گرفت.

همچنین چند طرح‌ بزرگ سرمایه‌گذاری جمع‌آوری گازهای همراه نفت که کاهش آلودگی هوا را در خوزستان به دنبال دارد و گازها و محصولات ارزشمند صادراتی از آن استحصال می شود در استان اجرا شده است.

طرح بزرگ ۳۹۵ هکتاری پرورش میگوی هندیجان نیز به اتمام رسیده و با راه‌اندازی پست برق آماده بهره‌برداری می‌شود.

عملیات احداث نیروگاه برق هسته‌ای در منطقه دارخوین شادگان که به مدت ۵۰ سال توسط کشورهای اروپایی به تاخیر افتاده بود در آذر امسال با استفاده از توان متخصصان داخلی شروع شد که سبب افزایش توان و پایداری تولید برق کشور خواهد شد.

خدمات ماندگار دولت سیزدهم در خوزستان

فعال شدن ۱۶۲ واحد تولیدی و اشتغالزایی برای ۵۷ هزار نفر
از پارسال تاکنون ۱۶۲واحد صنعتی، کشاورزی و خدماتی راکد و نیمه راکد در خوزستان با حمایت دولت احیا و فعال شد که علاوه بر کمک به روند تولید،در زمینه اشتغال‌زایی درخوزستان نیز نقش به‌سزایی ایفا کرده است.

همچنین از محل اعتبارات تسهیلات تبصره ۱۸ و ۱۶ نیز طرح‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، گردشگری و خدماتی در خوزستان اجرا شده است. هدف‌گذاری اشتغال‌زایی در خوزستان تا پایان سال، ۶۰ هزار شغل تعیین شده و تا آذر امسال بیش از ۵۷ هزار شغل که در سامانه ثبت شده و دارای کد بیمه تامین اجتماعی هستند محقق شده است.

بهره‌برداری از بیمارستان “علوی” آبادان و مگا “آی‌سی‌یو” اهواز
در حوزه بهداشت و درمان استان خوزستان نیز تکمیل و تجهیز ۱۰ بیمارستان هدفگذاری شده که تاکنون بیمارستان علوی (شماره ۲ طالقانی) آبادان تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

احداث مگا آی سی یو بیمارستان گلستان اهواز، اورژانس بیمارستان مادر رامهرمز و ده‌ها طرح بهداشتی و درمانی از جمله طرح‌هایی هستند که مورد بهره برداری قرار گرفتند.

خدمات ماندگار دولت سیزدهم در خوزستان

اربعین ۱۴۰۱
در بحث زیارت اربعین حسینی اقدامات زیربنایی و تدارکات مختلفی متناسب با فصل تابستان در ۲ پایانه مرزی چذابه و شلمچه صورت گرفت.

حدود یک میلیون و ۵۷۰هزار زایر اربعین امسال از طریق این ۲ مرز عازم عتبات عالیات شدند که با برپایی بیش از یک هزار موکب به این زایران خدمت‌رسانی شد. استان خوزستان بیشترین تعداد اعزام زایران از شهرهای مختلف کشور، از طریق ۲ پایانه مرزی چذابه و شلمچه را به‌خود اختصاص داد.
اصلاح و ایمن سازی جاده‌های ورودی به خوزستان تا پایانه های مرزی، ساماندهی توقفگاه‌های خودرویی و مجهز کردن آنها به پایش تصویری، آماده سازی مواکب برای استراحت و پذیرایی زایران و بهبود امکانات زیرساختی و متناسب سازی امکانات بین ۲ طرف مرز، ایجاد گذرگاه‌های جدید برای تسهیل تردد زایران، تدارک آب، کانکس‌های سرد و مه‌پاش در مسیرها، تدارک بیمارستان و اورژانس در مرزها شامل موتورلانس، آمبولانس، بالگرد و یک هواپیمای استندبای به منظور خدمت رسانی به زایرین اربعین حسینی از جمله اقدامات انجام شده در اربعین امسال در خوزستان بود.

خدمات ماندگار دولت سیزدهم در خوزستان

اقدامات فرهنگی
یکی از مشکلات استان خوزستان در حوزه فرهنگ و هنر، کمبود زیرساخت‌های تخصصی است. خانه هنرمندان در اهواز که از طرح‌های کم نظیر در کشور است با زیربنای ۶ هزار مترمربع ، با اقدامات صورت گرفته دولت سیزدهم، در یکسال گذشته تکمیل شده و با تامین برق آن امسال‌ به بهره‌برداری می‌رسد.

علاوه بر این در یکسال گذشته چندین فرهنگسرا از جمله فرهنگسرای شهرستان هفتکل و مسجدسلیمان مورد بهره برداری قرار گرفته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.