کد خبر : 4504
تاریخ انتشار : شنبه ۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۵

براساس اعلام اداره کل ارشاد خوزستان؛

فراخوان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان منتشر شد

فراخوان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان منتشر شد
براساس اعلام اداره کل ارشاد خوزستان، این جشنواره به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان آبان 1402 به اجرا درمی‌آید.

به گزارش موج زاگرس ؛   براساس اعلام اداره کل ارشاد خوزستان، این جشنواره به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی استان خوزستان آبان ۱۴۰۲ به اجرا درمی‌آید.

موضوعات:

موضوع و مضامین جشنواره آزاد است ولی آثار با موضوعات ذیل از محورهای مورد تاکید جشنواره‌اند: موضوعات مرتبط با شعار سال ۱۴۰۲ (مهار تورم، رشد تولید) آثار نمایشی که به موضوعاتی مانند کاهش آسیب‌های اجتماعی، امیدافزایی و نشاط اجتماعی، ارتقای نهاد خانواده، دانش‌افزایی نسل جدید نسبت به ابعاد مختلف عفاف و حجاب و تاثیر زیست عفیفانه در رشد اجتماعی فرد، همگرایی ملی و ارزش‌های انسانی‌ـ‌اسلامی و افزایش جمعیت توجه ویژه داشته باشند.

هم‌افزایی جامعه در افزایش و ترویج عفاف و حجاب.

نمایش‌هایی که با توجه به موضوعات و مسایل منطقه و استان با چشم‌انداز جهانی و بهره‌گیری از شیوه‌ها، شگردها و جریان‌های روز تئاتر جهان تولید شده باشد.

استفاده از بسترهای فرهنگی، هنری، اجتماعی، تاریخی، ادبی، اقتصادی، سیاسی، آداب و رسوم و سنت‌ها با هدف رشد و توسعه تئاتر در استان خوزستان.

شرایط این جشنواره:

 نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی برای معرفی آثار برگزیده به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر داوری می‌شوند. نمایش‌های بخش رقابتی فقط اختصاص به آثار و نمایشنامه‌های ایرانی در بخش صحنه‌ای و طرح و ایده‌های بخش خیابانی دارد اما حضور گونه‌های مختلف نمایشی از جمله نمایش‌های عروسکی، فیزیکال، آیینی‌ـ‌سنتی، محیطی، خیابانی، هنرهای اجرایی بینا رشته‌ای، خارج از صحنه، شورایی، میدانی، تئاتر در فضای باز و … بلامانع است.

طرح و ایده (بخش تئاتر خیابانی) و متون اقتباسی صحنه‌ای منوط به ذکر دقیق مشخصات صاحب اصلی اثر، نوع اقتباس و با اخذ مجوز از نویسنده، ایده‌پرداز (ویژه بخش تئاتر خیابانی)، مترجم یا ناشر به صورتی که حقوق صاحب اثر حفظ شود، می‌توانند در بخش‌های رقابتی جشنواره حضور داشته باشند. در صورت رعایت نشدن این مهم، مسئولیت حقوقی در درجه اول متوجه نویسنده نمایشنامه و یا ایده‌پرداز و کارگردان و سپس هیات انتخاب و دبیرخانه جشنواره تئاتر استان خواهد بود و در صورت انتخاب اثر برای حضور در جشنواره منطقه‌ای بین المللی تئاتر فجر، ستاد جشنواره فجر می تواند اثر را در هر مرحله‌ای حذف نماید.

ارایه مجوز کتبی نویسنده، ایده‌پرداز (بخش خیابانی)، مترجم یا ناشر برای شرکت در سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان سال ۱۴۰۲ از سوی کارگردان و گروه متقاضی به دبیرخانه جشنواره تئاتر استان خوزستان الزامی است. مسؤولیت پذیرش آثار بدون کسب مجوز نویسنده، ایده‌پرداز، مترجم یا ناشر به عهده شورای صدور پروانه نمایش شهرستان، استان (با توجه به اجرای عمومی آثار) و دبیرخانه جشنواره است. حفظ حقوق معنوی نویسنده، ایده‌پرداز، مترجم یا ناشر در اقلام تبلیغاتی نمایش‌ها الزامی است.

آثار بخش‌های رقابتی سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان صرفا مختص آثار نمایشی تولید شده «هنرمندان استان خوزستان» که اجرای عمومی آنها به انجام رسیده، خواهد بود. لذا گروه‌هایی می‌توانند در سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان حضور داشته باشند که در فاصله زمانی اتمام جشنواره استانی ۱۴۰۱ تا ۲ هفته قبل از شروع جشنواره استانی ۱۴۰۲ اثر آنها در بخش تئاتر صحنه‌ای حداقل پنج نوبت در شهرستان‌ها و ۱۰ نوبت در کلانشهر اهواز و در بخش تئاتر خیابانی حداقل شش نوبت در شهرستان‌ها و ۱۲ نوبت در کلانشهر اهواز به اجرای عمومی رسیده باشد.

تنها ملاک تایید اجرای عمومی آثار نمایشی جهت شرکت در سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان و نیز حضور در جشنواره‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تئاتر فجر درج اطلاعات آثار نمایشی در بازه زمانی اجرا در «درگاه تئاتر خوزستان» با ذکر تاریخ اجرای ‌عمومی اثر است. لذا در تهیه و گزارش اجراهای عمومی لازم است مؤلفه‌ها و مشخصات کامل آثار در «درگاه تئاتر خوزستان» ثبت شود.

مدیر «درگاه تئاتر خوزستان» با بررسی اصل پروانه اجرای نمایش یا هر روش دیگری که به صورت مستند و مستدل آن‌ها را از اجرای عمومی اثر مطمئن کند مبادرت به درج خبر می‌کنند.

در صورت مغایرت اطلاعات مندرج در درگاه تئاتر خوزستان در هر مرحله‌ای از برگزاری جشنواره، امکان حذف گروه نمایشی مورد نظر از فرایند جشنواره وجود خواهد داشت.

سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان به جز بخش‌های اصلی رقابتی شامل تئاتر صحنه‌ای و تئاتر خیابانی دارای بخش جنبی شامل تجلیل و بزرگداشت، کارگاه‌های آموزشی، دعوت از آثار نمایشی با گونه‌های مختلف اجرایی و تحلیل و بررسی آثار است.

در سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان به هر گروه نمایشی راه یافته به بخش رقابتی تئاتر صحنه‌ای تا سقف مبلغ ۸۰ میلیون ریال و در بخش رقابتی تئاتر خیابانی تا سقف مبلغ ۴۰ میلیون ریال به عنوان کمک هزینه دریافت خواهند کرد.

تقاضای حضور مراحل ثبت تقاضا جهت سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان به صورت الکترونیک و از طریق درگاه تئاتر خوزستان انجام می‌پذیرد.

فرآیند ثبت تقاضا از تاریخ چهارشنبه اول شهریور ۱۴۰۲ از طریق بخش ویژه «سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان» در «درگاه تئاتر خوزستان» به نشانی https://khoozestan.theater.ir آغاز خواهد شد.

متقاضیان در مرحله اول ثبت تقاضا باید فایل Word و PDF نمایشنامه برای بخش تئاتر صحنه‌ای و طرح و ایده برای بخش تئاتر خیابانی به همراه خلاصه نمایشنامه، مجوز کتبی نویسنده یا ناشر و مترجم به همراه سایر مدارک درخواستی را تا تاریخ مقرر در گاه‌شمار جشنواره، در بخش ویژه «سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان» در «درگاه تئاتر خوزستان» بارگذاری کرده و کد رهگیری دریافت کنند.

تبصره: شرکت‌کنندگان در جشنواره با ثبت تقاضا و ارسال اثر خود متعهد به پذیرش قوانین و سیاست‌گذاری‌های جشنواره هستند و عدم رعایت این قوانین به ویژه زمان‌بندی جشنواره موجب حذف آثار خواهد شد.

گروه‌های متقاضی حضور در سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان در مرحله دوم ثبت نام (مهرماه) باید فرم شماره یک (فرم تکمیل شده درخواست حضور در جشنواره شامل لیست بازیگران و عوامل) و پنج قطعه عکس با کیفیت از اجرا را در درگاه تئاتر خوزستان بارگذاری نموده و پنج نسخه از فیلم اجرای نمایش خود را بر  روی لوح فشرده در تاریخ مقرر در گاه‌شمار جشنواره به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

کارگردانان در هنگام تکمیل فرم شماره یک شرکت در جشنواره دقت لازم را به عمل آورند.  فرم شماره یک ملاک برنامه‌ریزی‌های آتی خواهد بود.

تغییر در نام نمایش یا بازیگران و عوامل، پس از اتمام جشنواره تئاتر استانی باید از طریق مکاتبه با دبیرخانه جشنواره یا اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان صورت پذیرد. گروه‌های نمایشی نسبت به ضبط صدای واضح و با کیفیت و ثبت تصویری اثر، حساسیت و دقت لازم را داشته باشند.

مدارک مورد نیاز مدارک مورد نیاز برای ثبت نام و شرکت در سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان را به شرح زیر است: تکمیل برگه تقاضای حضور در جشنواره (فرم شماره یک)، فایل WORD یا PDF نمایشنامه تئاتر صحنه‌ای و طرح و ایده تئاتر خیابانی، مجوز کتبی نویسنده، خلاصه نمایشنامه، رزومه هنری کارگردان، اسامی کامل گروه شامل نویسنده، کارگردان، بازیگران و عوامل فنی، پروانه نمایش از شورای نظارت بر نمایش شهرستان محل اجرا آثار منتخب جهت بازبینی.

گاه‌شمار جشنواره برنامه زمان‌بندی جشنواره با توجه به شیوه‌نامه ابلاغی از سوی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر مشخص شده است: آخرین مهلت ثبت تقاضا و بارگذاری نمایشنامه در درگاه تئاتر خوزستان: ۱۲ شهریور ۱۴۰۲. آخرین مهلت ارسال فیلم آثار: ۲۲ مهر ۱۴۰۲. شروع بازبینی حضوری نمایش‌های متقاضی: سوم آبان ۱۴۰۲. اعـلام نتایـج بازبینی: ۱۰ آبان ۱۴۰۲.

برگزاری جشنواره : ۱۵ تا ۱۸ آبان ۱۴۰۲. نشانی دبیرخانه گروه‌های نمایشی استان خوزستان می‌توانند مدارک لازم در فراخوان جشنواره را به نشانی خوزستان – اهواز – خیابان فلسطین – اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان  – طبقه دوم – اداره هنری – دبیرخانه سی و پنجمین جشنواره تئاتر استان خوزستان ارسال کنند.

درگاه‌های ارتباطی تلفن:   ۰۶۱۳۳۳۶۴۴۱۶ ایمیل: Email: khouz.nama@gmail.com نشانی درگاه تئاتر خوزستان: https://khoozestan.theater.ir ارسال کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.