کد خبر : 5247
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۰

چرای گوسفندان در یک نیروگاه سیکل ترکیبی برق!

چرای گوسفندان در یک نیروگاه سیکل ترکیبی برق!
کلنگ احداث نیروگاه برق سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی کهگیلویه دهه فجر سال ۹۶ در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار از اراضی منطقه پادوک کهگیلویه رئیس وقت کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با وعده‌های پرطمطراق به زمین‌زده و بازه زمانی سه ساله برای آن تعریف شد.

 به گزارش موج زاگرس؛علاوه بر مازاد نیاز برق شهرستان کهگیلویه، تأمین برق پتروشیمی دهدشت و کارخانه آجر و سیمان از جمله مزیت‌های این پروژه بزرگ صنعتی بود که از آن به عنوان یک سرمایه‌گذاری مطمئن یاد می‌شد.

سروش‌ سالم (سرمایه‌گذار این پروژه بزرگ صنعتی) گفته بود که نیروگاه سیکل ترکیبی کهگیلویه بزرگ یک نیروگاه ۵۰۰ تا ۷۰۰ مگاواتی است که با تکنولوژی توربین‌های گازی کلاس F یا کلاس H قابلیت تولید ۷۰۰ مگاوات برق را دارا است که این میزان برق تولیدی بیش از نیاز استان کهگیلویه و بویراحمد است. و برای احداث این نیروگاه به میزان ۳۲۵ میلیون ارز یورو نیاز است، از این میزان حدود ۸۰ درصد از طریق صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود و علاوه بر اعتبار ارزی، مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار ریالی مورد نیاز است.

قرار بود با بهره‌برداری از این طرح مشکل افت ولتاژ و کمبود برق استان کهگیلویه و بویراحمد به طور کامل برطرف شود و زمان بهره‌برداری از این طرح ۳۶ ماهه و میزان اشتغالزایی آن هزار و ۵۰۰ نفر بصورت مستقیم اعلام شده بود.

طبق اعلام عدل هاشمی پور (نماینده وقت شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده) در بهمن ماه ۱۳۹۸ پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی ۷۵۰ مگابایتی پادوک که بالای ۵۰۰ نفر نیروی برق قدرت و الکترونیک که می‌توانند در آن کار کند و بخش خصوصی در حال اجرا دارد و ساخت توربین در کشور ایتالیا با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد با اعتباری ۳ هزار میلیارد تومان بخش خصوصی در این نیروگاه هزینه می‌کند. گویا باد توربین‌های سیکل ترکیبی را با خود برده و خبری از آن‌ها نیست.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد: نیروگاه سیکل ترکیبی کهگیلویه در حد شعار است / وعده‌های پر طمطراق علوفه گوسفندان شد

هاشمی‌پور به کبنا نیوز گفت: خون دل می‌خورم وقتی نیروگاه پادوک را می‌بینم، موقعی که دیوار نیروگاه را می‌بینم یا گوسفندان را می‌بینم که در حال چرا هستند، گریه‌ام می‌گیرد، چون خون دل خوردم تا این پروژه فعال شود. قبل از اینکه توربین نیروگاه پادوک را به ایران بیاورند، رفتم قطعات توربین را در ایتالیا دیدم، اشک شوقم جاری شد، روی توربین به انگلیسی اسم دهدشت نوشته شده بود، ولی وقتی الان از کنار پادوک عبور می‌کنم با ناراحتی رد می‌شوم. نمی‌گویم نماینده فعلی کاری نکرد. شاید‌ ایشان تلاشش را کرد و نتوانست. ولی من می‌گویم چون تخصصم ساختن است می‌توانم بسازم. برای توربین نزدیک ۱۵ میلیون یورو پول دادیم، این نیروگاه برق گچساران را نجات می‌داد، دهدشت را نجات می‌داد، یاسوج را نجات می‌داد. از طرفی ۳۵۰ مگاوات برق صادرات داشت.

به گفته حسین کلانتری استاندار وقت، مدیرعامل بانک صنعت و معدن کشور برای تأمین سرمایه و تسهیلات نیروگاه سیکل ترکیبی ۷۵۰ مگاواتی برق کهگیلویه قول همکاری ویژه داده بود و از سوی دیگر توربین‌های گازی این واحد در کشور سازنده ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت.

اما اکنون خبری از توربین‌های گازی و زمین طرح و پیشرفت کار وجود ندارد و وعده‌های رنگین و پر طمطراق به گل نشسته‌اند و این طرح بعد از گذشت سه سال تنها دیوار کشی آن اجرا شد.

این در حالی است که حجت الاسلام سید محمد موحد پیش از این اعلام کرده بود، بیش از ۳۰ نشست با مسئولان رده بالای کشوری برای پیگیری مشکلات این طرح برگزار شده و شرکت داشته است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در این رابطه به کبنا نیوز گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی دهدشت در حد شعار است و نه زمینی و نه صحبتی در مدت این دو سال اخیر برای این طرح در نظر گرفته شده است.
کریم روزبهان عنوان کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی تنها در حد یک طرح مطرح است و هیچ خبری برای اجرای این طرح در این سال‌ها نبوده است.

وی تأکید کرد: شرکت برق استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده که متولی احداث این پروژه نیست و ما نیز به عنوان متولی پروژه معرفی نشده‌ایم و هیچ اطلاعاتی در این مدت ۲ سال اخیر در این رابطه نشنیده‌ایم.

هم اکنون برق شهرستان ۱۳۱ هزار نفری کهگیلویه از شبکه سراسری و خط ۱۳۲کیلو ولت شهرستان بهبهان تأمین می‌شود و احداث این نیروگاه بسیار مهم و اثر‌گذار خواهد بود.

متأسفانه بعضی وقت‌ها، آنقدر کار را به درازا می‌کشانند که دیگر کسی پیدا نمی‌شود، جواب بدهد؛ چرا باید سرنوشت یک پروژه اینگونه باشد. پروژه با مشکلات دیگری از جمله تسهیلات ارزی توسط بانک عامل بر خورد و در سفر معاون امور حقوقی و مجلس وزارت اقتصاد وقت در آبان ماه ۹۸ در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، سرمایه‌گذار پروژه نیروگاه سیکل ترکیبی پادوک از مشکلات مالی و عدم تعهدات بانک صنعت و معدن و طولانی شدن روند تعهدات گلایه کرد و گفت: ما در شرایط سخت تحریم توانستیم مجوز صادرات تأسیسات این نیروگاه را از دولت ایتالیا بگیریم اما مجوز‌های من سال آینده باطل می‌شود و با این روند همه تلاش‌ها و ۱۰ میلیون یورویی که از منابع داخلی خود به شرکت ایتالیایی پرداخت کردیم نیز از بین می‌رود.
بی توجهی نسبت به این پروژه آن‌قدر زیاد بود که حتی تجهیزات لوله نیروگاه سیکل ترکیبی به تهران ارسال شدند و همین مسأله واکنش‌های فراوانی در برداشت.

در همین خصوص دارا کریمی‌نژاد_ فرماندار سابق کهگیلویه_ در این باره نیز اظهارنظر کرد و گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی ۱۰۰ درصد متعلق به شهر دهدشت بوده و این پروژه و تجهیزات آن به جای دیگری تعلق نمی‌گیرد، برخی از تجهیزات این نیروگاه از قبیل دیگ و سوله‌های بخار جهت ایجاد تغییرات به تهران ارسال شده و تا دو ماه آینده جهت نصب به محل پروژه برگشت داده می‌شوند.
حالا با گذشت تقریباً دو سال هیچ خبری از تجهیزات این پروژه نشده و مردم ناامید از مسؤولان، این پروژه را به مثابه دیگر پروژه‌ها به فراموشی سپردند.

درد فقط این نیست، بعضی اوقات مسوولان وقتی دست‌شان از برنامه، فکر نو و احداث پروژه‌های پُر اهمیت خالی می‌شود. مسوولان کشوری را به سراغ پروژه‌های قدیمی می‌برند تا آنها حرفی زده باشند. صرفاً زخمی به دل می‌زنند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد: نیروگاه سیکل ترکیبی کهگیلویه در حد شعار است / وعده‌های پر طمطراق علوفه گوسفندان شد
علی نیکزاد_ نایب رئیس وقت مجلس شورای اسلامی_ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با دعوت سید محمد موحد_ نماینده کهگیلویه بزرگ_ به شهر دهدشت سفر و از این پروژه صنعتی بازدید کرد و گفت: «کسی که دیوار را می‌بندد و می‌رود دنبال کار نیست، اگر دنبال احداث آن هستید یک جلسه‌ای با استاندار بگیرید و نتیجه را به ما گزارش دهید، اگر نمی‌خواهید ظرف ۱۰ روز آینده پروژه را تعیین تکلیف کنید و نتیجه را به مردم بگوئید.»
حجت‌الاسلام سید محمد موحد هم در این سفر نیز از تعیین تکلیف دوهفته‌ای برای این پروژه خبر داده بود. زمان زیادی از این حرف‌ها گذشته اما قصه پُر غصه نیروگاه سیکل ترکیبی پادوک پا برجاست و با وجود اینکه بیش از ۶ سال از کلنگ‌زنی پروژه می‌گذرد و نماینده کهگیلویه بزرگ هم ضرب‌الاجل دو هفته‌ای تعیین کرده بود و ۵ ماه از آن گذشت، اما هیچ خبری نشد که نشد و تنها گوسفندان از علوفه محوطه این پروژه بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام/منبع:کبنا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.