کد خبر : 4616
تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲

جلوگیری از صادرات برق مجازی تنها راهکار مقابله با خاموشی های مکرر کشور است

جلوگیری از صادرات برق مجازی تنها راهکار مقابله با خاموشی های مکرر کشور است

به گزارش موج زاگرس و به قلم دکتر میثم سعیدی راد: پیک بار به بالاترین نقطه از نمودار مصرف انرژی اطلاق میگردد. که در ساعات مختلف بر اساس میزان ورود و خروج تولید کننده ها و مصرف کنندگان شبکه مورد ارزیابی قرار می گیرد. شبکه قدرت که از سه بخش اساسی تولید، انتقال و توزیع

به گزارش موج زاگرس و به قلم دکتر میثم سعیدی راد:

پیک بار به بالاترین نقطه از نمودار مصرف انرژی اطلاق میگردد. که در ساعات مختلف بر اساس میزان ورود و خروج تولید کننده ها و مصرف کنندگان شبکه مورد ارزیابی قرار می گیرد. شبکه قدرت که از سه بخش اساسی تولید، انتقال و توزیع انرژی تشکیل شده است نقش اساسی در تامین انرژی مورد نیاز مصرف کنندگان یک شبکه دارد تا از این طریق بتوان انرژی مورد نیاز جامعه هدف که عبارتست از مصرف کنندگانی از قبیل مصرف کنندگان صنعتی، تجاری و مسکونی است را تامین نماید.

⭕️ هدف اولیه تولید انرژی پایدار ایجاد آرامش اجتماعی از طریق تامین نیاز مشترکین شبکه و همچنین هدف ثانویه شبکه تامین نیاز سایر اشتراکات صنعتی و تجاری است. که از این طریق بتوان نسبت به ایجاد رونق اقتصاد و حل زیرساخت های تولید پرداخت. در میان مشترکین متقاضی انرژی پر مصرف ترین قسمت از جامعه هدف را صنایع در بر میگیرند.

*صادرات برق مجازی*
در کشور ایران مانند سایر کشور های جهان سوم به دلیل انحصاری بودن تولید انرژی بخش زیادی از منابع مالی صرف تولید انرژی خواهد شد که از نظر اقتصادی توسعه زیرساخت های تولید را وابسته به بخش دولتی که همواره، توام با مشکلاتی از قبیل بالا بودن هزینه احداث نیروگاه های جدید، عدم وجود صرفه اقتصادی در زمینه توسعه تولیدکنندگان انرژی و عدم امکان توسعه زیرساخت های مورد نیاز گسترش شبکه خواهد شد. از طرفی باتوجه به وجود چالش های پیش روی تولید انرژی، ساختار مدیریتی هزینه حاصل از فروش حامل های انرژی با احتساب یارانه دولتی توازن فروش انرژی را سبکتر از هزینه تولید خواهد نمود. و همچنین عدم وجود تعرفه های متناسب با در نظرگیری میزان سود حاصل از تولید به وسیله انرژی تولیدی همراه با تعرفه مشخص هزینه تعرفه فروش انرژی به مشترکین صنعتی تفاوت آنچنانی با مشترکین تجاری و مسکونی ایجاد نخواهد شد. لذا در این راستا واحد های تولیدی بجای پرداختن به تولید انرژی مورد نیاز خود نسبت به خرید انرژی ارزان قیمت از شبکه روی خواهند آورد که سبب ایجاد مشکلاتی ازقبیل افزایش پیک بار در شبکه، صادرات برق مجازی و اشغال نمودن ظرفیت توسعه در زمینه های دیگر را ایجاد خواهد نمود.

*راهکار های جلوگیری از قطعی های شبکه*
بخش زیادی از تولید انرژی در شبکه را مصرف کنندگان صنعتی مانند صنعت فولاد، پتروشیمی و صنایع دیگر تشکیل خواهند داد که مدیریت دیسپاچینگ متناسب با نیاز شبکه تولید کنندگان مختلفی را به شبکه وارد می کنند تا بتوان توازن میان تولید و مصرف شبکه در تراز استاندارد نگهداشت در این بین ازجمله مهمترین دلایل کمبود انرژی مورد نیاز در فصل گرم سال اضافه شدن تجهیزات سرمایشی در سمت مصرف می باشد که دلیل اصلی افزایش پیک بار در شبکه قلمداد می شود. در این شرایط سیستم مدیریت مصرف بجای کاهش مصرف انرژی صنایع پر مصرف با ایجاد تعرفه های زمانی اقدام به قطعی های مکرر در شبکه خواهند نمود. می توان با الزام نمودن صنایع پر مصرف به انجام مسئولیت اجتماعی و ایجاد نیروگاههای تجدیدپذیر مانند نیروگاههای خورشیدی به میزان نیاز خود نسبت به کاهش پیک بار در ماههای گرم سال در زمینه افزایش آرامش اجتماعی کمک شایانی نمود.

پیروز باشید
میثم سعیدی راد

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.